En norsk kjempeelg har blitt konstruert i Kina, og i disse dager legger kinesiske arbeidere siste hånd på verket.
Over nyttår skal det 10 meter høye og 12 meter lange hjortedyret ut på en to måneder lang reise på et containerskip til Norge, før den til slutt får sitt hjem langs riksvei 3 i Stor-Elvdal.
– Håndverkerne er håndplukket, og de er svært dyktige og raske. De har brukt to måneder på å lage den, så det har gått veldig fort, sier Linda Bakke, en av de to kunstnerene bak elgen.
Sendes i syv deler
De som har kjørt riksvei 3 opp Østerdalen har sikkert sett en rekke elggevir i forskjellige farger. Storelgen er del av samme prosjekt, og formålet er å skape et landemerke som skal skjerpe bilistene når de ferdes gjennom det elgtette området.
Kunstner Linda Bakke står bak både elggevirene og den enorme elgskulpturen. Dette er del av et større veisikkerhetsprosjekt som Statens vegvesen er involvert i.
Kostnaden på skulpturen er to millioner kroner, og etter at elgen nå er reist i sin fulle prakt, skal den demonteres i sendes til Norge i syv deler.
– Metallplatene er banket ut for hånd, så hele elgen er håndlaget. Skulle vi gjort dette i Norge ville det blitt minst dobbelt så dyrt med et dårligere resultat, sier Linda Bakke.
Hun håper elgen både kan gi folk litt kunstnerisk input langs veien, samtidig som den får ned ulykkesstatistikken.
– Jeg tror folk vil stoppe opp for å se på elgen når de kjører forbi. Og det er jo poenget, å få folk til å stoppe på rasteplassen og strekke på beina. Det er et stort problem med sovneulykker, forteller kunstneren.
Skal lyssettes
Elgen bygges i syrefast stål og skal lyssettes når den kommer på plass. Dermed vil den vekke oppmerksomhet både dag og natt.
Ti håndverkere er involvert i prosjektet og elgen skal demonteres og poleres i Beijing før den pakkes og sendes til Norge. Deretter begynner jobben med å reise den opp igjen i Østerdalens mørke skoger, og kineserne er involvert til siste slutt.
– Det er et norsk firma som skal få den på plass, men noen av kineserne kommer for å behandle skjøtene, slik at den blir helt jevn og tett, forklarer Bakke.
– Tryggere tur
Stor-Elvdal er landets tredje største elgkommune og risikoen for elgpåkjørsler er stor. I en rapport fra Statens vegvesen kommer det frem at tiltakene som allerede er gjort har hatt god effekt. I undersøkelsen kommer det frem at over 70 prosent av bilistene fikk bedre kjøreopplevelse og økte oppmerksomheten som føge av tiltakene.
Med Storelgen som siste hånd på verket i prosjektet, er det håp om en enda bedre og tryggere kjøretur.
– Målet er å få flere bilister til å ta en nødvendig rast på turen, forteller prosjektleder Anne Helga Gausta i Statens vegvesen.
Storelgen settes opp i løpet av sommeren 2015, da Bjøråa rasteplass er ferdig.