Stadig flere arbeidsplasser i Hedmark og Oppland blir etablert innen telefoni og teletjenester.
Øker
Over 1.600 arbeidstakere i Innlandet arbeider i dag i selskaper som tilbyr tjenester eller salg via telefon, og tallet er økende.
Stadig flere arbeidsplasser i Hedmark og Oppland blir etablert innen telefoni og teletjenester. (Foto: Morten Holm/Scanpix)
Firmaer som lever av telefonsnakking vil heller etablere seg utenfor de største byene for å få mer stabil arbeidskraft.
Hilda Femundsenden jobber ved Telenors teksttelefonsentral i Engerdal. Hennes jobb er å formidle telefonsamtaler mellom hørselshemmede som ringer fra pc'en og vanlig hørende.
Hun er dermed en av svært mange arbeidstakere i Hedmark og Oppland som har som yrke å snakke i telefonen.
25 telefonvirksomheter
NRK Hedmark og Oppland har vært i kontakt med omlag 25 små og store telefonvirksomheter i Innlandet. Disse varierer i størrelse fra bare en håndfull ansatte til godt over 300 arbeidstakere.
Tilsammen mer enn 1600 ansatte har NRK telt så langt som lever av å snakke i telefon, enten support, feilretting, kundetjenester, eller som telefonselgere.
1.600 arbeidstakere i Innlandet arbeider med å snakke i telefonen. (Foto: Ida von Hanno Bast, Scanpix)
Minst sju av disse virksomhetene i Innlandet er etablert i løpet av de siste par årene.
Innlandet attraktivt
Ronny Edvardsen er sjef ved telemarketingfirmaet FirstCall på Tynset som er bare halvannet år gammelt. Fordelene er store ved å legge et slik firma ut i distriktet, mener han.
Blant annet er små virksomheter litt utpå landet gjerne veldrevne virksomheter. Avdelingsleder Iren Aasvang ved teksttelefonen i Engerdal skryter spesielt av fraværet.
- I Telenor så er vi de med minst sykefravær og det skyldes trolig at folk trives godt på jobben, sier Aasvang.
Og det er flere årsaker til at Innlandet blir stadig mer attraktivt for tele-etableringer: liten konkurranse om arbeidstakerne, samtidig er linjenettet godt utbygd, lønnsnivået er moderat og mange kommuner er på hugget etter ny-etableringer.
Ronny Edvardsen i Firstcall på Tynset ser i glasskula at veksten fortsetter.
- Vi har havnet i et samfunn der det blir viktig å ha kontakt med brukerne, så dette vil trolig bare øke, sier Edvardsen.