Hopp til innhold

- Trenger bedre oppsyn med jernbanelinjene

Det trengs bedre oppsyn med jernbanelinjene, konkluderer Statens Havarikommisjon i en rapport etter togavsporinga på Rørosbanen ved Ophus 5. september i fjor.

Tog sporet av ved Ophus i Stor-Elvdal

Tog sporet av ved Ophus i Stor-Elvdal

Foto: Frode Meskau

Ti personer ble skadet, etter at toget på veg sørover fra Røros til Hamar 5. september sporet av. Totalt var 31 personer med i toget.

Video 11a6255a-8b78-4243-a74a-4ccb4a150509.jpg

Tog sporet av på Rørosbanen

Rett før toget kom til Ophus stasjon, var nesten 15 meter av sporet vasket bort av store vannmengder.

Toget holdt seg på sporet, men da togsettet igjen kom til "fast grunn" hoppet det ca. 9 meter og sporet av.

Toget fortsatte ca. 165 meter før det stoppet, krenget betydelig, men unngikk å velte.

Ingen konsekvenser for Jernbaneverket

– Vi mener at Jernbaneverket må se på sitt inspeksjonsregime, og i tillegg må det stilles bedre verktøy til disposisjon for å forskuttere vær, og da spesielt nedbør, sier Kurt Olsen, avdelingsdirektør for jernbane hos Statens Havarikommisjon for Transport.

Selv om Jernbaneverket får kritikk, har ikke Havarikommisjonen noen sanksjonsmyndighet.

– Det er i så fall politiet som kan gi bøter, sier Olsen.

Han sier at erfaringen tilsier at Jernbaneverket tar tilrådninger fra kommisjonen til etterretning.

– Fra 1. juli innførte Jerbaneverket en ny form for beskrivelse for beredskap. I tillegg har de et program for flere værstasjoner, slik at de får bedre verktøy for å forutse situasjoner. I tillegg håper vi at det blir fortgang i den type jobb, sier Olsen.

Han påpeker at dette blir stadig viktigere, med dagens værforhold.

Tre forhold rundt ulykka

I rapporten fra Statens Havarikommisjon etter ulykka ved Ophus, står det følgende:

«Havarikommisjonen vurderer at tre forhold var av vesentlig betydning for denne hendelsen. Dette gjelder prognosesystemet og overvåkningsrutinene for ekstremvær som hadde begrensninger mange ikke var klar over.

Videre at overvåking av øde og lite trafikkerte strekninger ikke kan basere seg på førerobservasjoner og prognosesystem, men behøver et høyere aktivitetsnivå hva angår tilsyn og visitasjoner.

Til sist at innføring av «grønn beredskap» gir inntrykk av en hyppigere tilsynsaktivitet enn hva som faktisk er tilfelle, og dermed gir et feil bilde av den faktiske situasjonen.

Havarikommisjonen fremmer to sikkerhetstilrådinger i denne rapporten. Disse retter seg mot å ta en gjennomgang av eksisterende beredskapsrutiner og instrukser for ekstremvær og se om disse er tilfredsstillende, samt gjøre en vurdering av den eksisterende værberedskapen for å se om denne er tilstrekkelig eller bør styrkes

Flere saker fra Innlandet