Hopp til innhold

- Selger Prøysen for billig

Prøysen-biograf  Ove Røsbak synes det er svært problematisk at  Prøysen skal brukes i syltetøyreklame for Stabburet.

Alf Prøysen

- Prøysen skrev ikke viser for å bli syltetøyreklame-mann, mener Prøysenbiograf Ove Røsbak.

Foto: Børretzen, Sverre A. / SCANPIX

Det var i går partene undertegnet en treårig samarbeidsavtale. Avtalen med Stabburet gir Prøysenhuset 300.000 kroner årlig de neste tre årene.

Et offentlig ansvar

Men Røsbak reagerer sterkt på avtalen. Han mener dette er å selge arven etter Prøysen for billig. 

- Jeg mener at å støtte Prøysenhuset og få Prøysen til å overleve er et offentlig ansvar. Nå har vi en sosialdemokratisk regjering som må være sitt ansvar bevisst. De sitter på så mye oljepenger at det burde ikke være noe problem, sier Røsbak.

Avtalen mellom Prøysenhuset og Stabburet innebærer at Stabburet får bruke Prøysens verker i markedsføringen.

- Det er ganske problematisk så lenge dette mennesket ikke lever selv. Det var ikke for å være syltetøyreklamemann Prøysen skrev viser, mener Røsbak.

Ove Røsbak

Prøysenbiograf Ove Røsbak er svært kritisk til sponsoravtalen mellom Prøysenhuset og Stabburet.

Foto: Hanne Stine Kind / NRK

Hadde ikke skjedd med Hamsun

Flere kulturinstitusjoner inngår sponsoravtaler i dag. Men Røsbak har likevel ingen forståelse for at Prøysenhuset har inngått avtale med Stabburet.

 - Jeg spør meg om andre diktere av Prøysens dimensjoner ville ha blitt behandlet på samme måten. Jeg tror ikke det samme ville skjedd med for eksempel Hamsun eller Undset som jeg ser på som like store som Prøysen, sier Røsbak.

Han frykter måten arven etter Prøysen vil bli forvaltet på. 

- De skal forvalte arven etter Prøysen og så får de 2-300 000 kr i året av Stabburet. Og så virker det som Stabburet Nora får ubegrenset tilgang på  Prøysens verk for å reklamere for sine produkter, sier Røsbak.