Hopp til innhold

Politiet: - Pirattaxier er et lite problem

Taxisjåførene fortviler over at piratsjåfører stjeler kundene deres. Men politiet forteller at de får få tips, og at de oppretter få straffesaker når det gjelder piratsjåfører.

Taxier står parkert i Gjøvik

Fra drosjeholdeplassen ved jernbanestasjonen i Gjøvik. Drosjesjåførene mener at piratsjåførene står på parkeringsplassen 20 meter bakenfor (ved den hvite NRK-bilen) og kaprer kunder på lørdagskveldene.

Foto: Da Kessel / NRK

Taxisjåførene på Gjøvik har måttet kortet ned vakter på grunn av at piratsjåfører, som stort sett finner kundene på sosiale medier, stjeler kundene deres.

Men politiet på Gjøvik hevder at få saker blir meldt til dem. Leder for felles operativ enhet, Else Starum, forteller at det er vanskelig å få satt en stopper for piratene.

– Det er svært få saker. Utfordringen vår når det kommer til piratvirksomhet er å bevise den faktiske straffbare handlingen. Vi må se hele handlingen, og til og med betalingen for kjøreturen. Dette bør i tillegg skje gjentatte ganger, for at vi skal klare å få dømt noen for en slik type straffbar overtredelse, sier hun.

Har måttet korte ned vakter

I Gjøvik Taxi har de innført kortere arbeidstider for sjåførene på noen av vaktene, fordi pirattaxiene tar kundene fra dem. Dette gjelder særlig på nattetid i helgene.

– De står her på parkeringsplassen utenfor bua vår. Det er ikke mange meterne unna oss. Der står de og ser på alle kundene vi har og prøver å få dem over i sin bil, forteller Geir Mathisen som er daglig leder i Gjøvik taxi.

Leder i Oppland Taxiforbund, Øystein Skoglund, er enig med Mathisen i at dette som et stort problem.

– Vi blir jo forbannet, fordi det går ut over lønnsgrunnlaget vårt. Vi må jobbe mer for å tjene det samme som vi gjorde før, sier han.

– Ikke et stort problem

Else Starum forteller at de av og til får tips fra drosjene om pirattaxivirksomhet.

– Vi prøver da å stoppe noen av disse vi får tips på, men utfordringen er å klare å følge dette opp og prioritere disse oppdragene, fordi bemanningssituasjonen vår er som den er. Vi må veldig ofte må prioritere andre, tyngre oppdrag, sier hun.

Starums kolleger er enig med henne i at det er få saker som omhandler pirattaxiviksomhet.

– Mitt inntrykk er at drosjenæringen er veldig våkne på dette, og melder fra når de har en begrunnet mistanke på at den typen virksomhet foregår. Men vi kan ikke si vi har hatt mange slike henvendelser, sier politistasjonssjef i Lillehammer, Bjørn Bergum Hauge.

Han får støtte fra krimsjef i Hamar-politiet, Roger Næss.

– Ut ifra det grunnlaget vi har å støtte oss på, er ikke dette et veldig stort problem. Vi har få klager, og vi har få straffesaker på det, sier han

Finner hverandre på sosiale medier

Det er særlig på sosiale medier piratsjåførene finner kundene sine. Flere Facebook-sider opprettet for å formidle kjøring mot betaling finnes lett tilgjengelig.

Næss er klar over at disse sidene eksisterer.

– På et generelt grunnlag, så er det jo slik at det ikke er lovlig. Det er det ikke. Nå kjenner jeg ikke til de spesifikke sidene, men drosjekjøring er det taxien som skal drive med.

Flere saker fra Innlandet