Hopp til innhold

- Oppfatter lærerne som tjenere

Norske skoler har fått et voldsproblem fordi elevene oppfatter lærerne som tjenere, mener kulturkonsulent.

Klasserom
Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

En undersøkelse NRK har gjort, viser at elever brukte vold mot lærere mer enn 1500 ganger i fjor. Over 50 av disse episodene var mot lærere i Oppland.  

Svein Olav Karlsen
Foto: Runar Henriksen Jørstad / NRK

Kulturkonsulent Svein Olav Karlsen i Gran kommune har i mange år jobbet med ungdom i sin jobb i kultursektoren. Tidligere har han også jobbet med problemungdom i Uteseksjonen i Oslo kommune.

Karlsen mener mener volden i skolene er et uttrykk for en dyp ideologisk krise i samfunnet.

- Elevene oppfatter lærerne som tjenesteytere, som skal gi dem kunnskap. Dersom de ikke er fornøyde med tjenesten, kan de bare bytte ut læreren, sier Karlsen.

Angrepet med balltre

Karlsen tror elevenes syn på lærerne som tjenesteytere kan føre til mer vold fordi de ikke har respekt for lærerne.

- De blir en slags herskerklasse, der elevene bestiller kunnskap fra læreren. Får de ikke det de bestiller, mister de respekten, sier Karlsen.

Gran kommune er godt kjent med fenomenet vold i skolen. Senest fredag ble to elever skadet på Hadeland videregående skole da de ble angrepet med balltre.

Gran samarbeider nå med nabokommunene Lunner og Jevnaker for å bekjempe skolevolden og skape positive opplevelser for elevene. Det arrangeres rusfrie fester, og er opprettet tverrfaglige nettverksgrupper som skal bidra til problemløsning og langsiktige stragegier.

Skal stille krav 

Leder i Elevorganisasjonen, Halvard Hølleland, er enig med Svein Olav Karlsen i at det har blitt en brukerstyrt hverdag i skolene. I motsetning til Karlsen, mener han imidlertid at dette er positivt.

- Elevene stiller høye krav, og det skal de gjøre. De er en slags kunder i skolen, og skal ha mulighet til å gi tilbakemelding dersom de er misfornøyd med undervisningen, sier Hølleland til NRK.

Hølleland er likevel ikke enig i konklusjonen til Karlsen om at denne brukerstyrte skolehverdagen fører til mer vold.

- Nei, jeg tviler på at vi kan knytte volden opp til dette. Jeg tror læreren mister tilliten hvis han ikke klarer å ta det ansvaret han må ta som leder i klassen, men tror ikke dette nødvendigvis fører rett til vold, sier Hølleland.

Flere saker fra Innlandet