Det var i midten av oktober at Konkurransetilsynet grep inn og stoppa det planlagte salget av Trysilfjellet alpinanlegg til den svenske alpingiganten SkiStar. Begrunnelsen var at Skistar etter oppkjøpet ville bli for store på alpinmarkedet.
Nå har SkiStar gått igjennom avslaget fra konkurransetilsynet. De konkluderer med at salget ikke er i strid med konkurranseloven og at konkurransetilsynet derfor ikke kan nekte overtakelse.
Feil grunnlag
Konkurransetilsynet la til grunn flere markedsberegninger og analyser før de tok avgjørelsen om å stoppe salget. Nå mener Skistar at beregningene er tatt på feil forutsetninger og bygger på feil grunnlag.
-Må omgjøre avslag, mener Mats Årjes, konserndirektør SkiStar.
Konserndirektør Mats Årjes i SkiStar viser til at tilsynet har valgt å se alpinanlegg i Norge og Sverige som ett og samme marked. Han sier at bare 2 prosent av nordmenns skidager kjøpes i Sverige og fem prosent av svenskenes kjøpes i Norge. Beregninger Skistar har gjort viser at SkiStars samlede markedsandel i Norge blir rundt 30 prosent etter kjøpet av Trysilfjellet, sier styreleder i Trysilfjellet, Sigmund Thue.
Utfordrer konkurransetilsynet
SkiStar vil nå sette seg ved møtebordet sammen med tilsynet for å drøfte faktagrunnlaget tilsynets avslag baserer seg på.
SkiStar mener konkurransetilsynet må snu i saka etter vurderingene som er gjort.