Hopp til innhold

- Ventetid i barnevernet sliter på ansatte

Tidligere har Ringsaker fått bot på grunn av lang ventetid i barnevernet. Nå står også Stange i fare for det samme.

Barn
Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

En fersk rapport hos Fylkeslegen i Hedmark viser at Stange bruker mer enn tre måneder på å vurdere 44 prosent av bekymringsmeldingene som kommer inn.

– Ille også for de ansatte

– Det er en stor belastning også for de ansatte at ventetiden er så lang. Vi vet jo at det kan være alvorlige forhold som kan ligge bak, sier Liv Langberg i barnevernet i Stange.

– Vi skulle gjerne hatt en responstid på en dag, men slik er dessverre ikke verden.

Nye stillinger til barnevernet

Nå har barnevernet i Stange fått to nye stillinger og jobber med å få unna sakene raskere. Fylkeslege Trond Lutnæs sier at det kan bli bot hvis ikke ventetiden blir kortere.

Kan bli ny bot til Ringsaker

Fylkeslegen i Hedmark, Trond Lutnæs

Fylkeslege i Hedmark, Trond Lutnæs.

Foto: Bjørn Anders Sørli / NRK

Tidligere i sommer fikk barnevernet i Ringsaker 30 000 kroner i bot av Fylkeslegen fordi de brukte for lang tid på å behandle meldinger om seksuelle overgrep og familievold.

Men fortsatt i andre kvartal har barnevernet i Ringsaker 12 prosent tidsoverskridelser. Det betyr at Ringsaker kan få en ny bot hvis forholdene ikke bedres innen oktober.

– Vi har fulgt opp Ringsaker så lange nå, at det er på tide dette kommer i orden, sier Lutnæs.

15 Hedmarks-kommuner bryter fristen

Selv om Stange kommer verst ut i denne rapporten, er det mange andre kommuner i Hedmark som også sliter med lang ventetid. 15 kommuner i fylket bruker mer enn tre måneder på å behandle bekymringsmeldinger, selv om de har noe lavere andel enn Stange.