Alta Lufthavn
Foto: Kai Erik Bull / NRK

Flyenes fremtid i nord

Flypassasjeravgiften har bare vært innført i en uke, men allerede ruster flyselskapene seg for færre passasjerer. I Finnmark er allerede flyruter kuttet, og flere kan det bli.

Opprinnelig skulle avgiften iverksettes 1. april, men behandlingen ble utsatt. Likevel valgte to selskaper å sette opp prisene den gang og Norwegian kuttet en avgang i sin sommerrute. Hvilke konsekvenser avgiften vil få i framtiden og hvilke flyavganger som får bli i Finnmark og Nord-Norge, er det foreløpig ingen som vet.

– For oss og næringslivet er fly en veldig viktig kommunikasjonsvei. Mange strekninger er fly det eneste alternativet, sier Karianne Rygh Hjortdal, leder av Alta Næringsforening.

Næringslivet er ikke alene om å frykte hvilke konsekvenser avgiften vil få. Befolkningen i Finnmark er også bekymret.

– Fly er det beste reisetilbudet innad i Finnmark, fordi det er så tidsbesparende, sier Terese Mannsverk.

Hun er nødt til å reise mye på grunn av jobben sin som keepertrener for et fotballag, men også som privatperson er begeistringen for avgiften og rutekuttene begrenset.

– Gir dårligere muligheter

– Færre avganger gir jo dårligere muligheter. Skal vi ut av fylket må vi nesten ta fly, det er ikke så mange andre muligheter, sier hun.

Finnmark er det største fylket i Norge i areal, og avstandene er enorme. Eksempelvis vil en busstur fra Alta til Tromsø ta 6 timer og 45 minutter, en flytur tar cirka 30 minutter.

Terese Mannsverk

Terese Mannsverk er keepertrener for damelaget til Alta IF. De reiser 8 til 9 turer i løpet av serien.

Foto: Andrea Lindquist/NRK

I et fylke som er større enn Danmark, blir det fort vanskelig å reise mye over korte perioder. Det er en utfordring Mannsverk og andre som driver med idrett ofte står ovenfor.

Mannsverk er denne helgen i Tromsø med laget Alta IF, og forteller at de reiser mye med buss, men at det ikke er ideelt når de har lite tid. Fly er ofte den beste løsningen, men med færre avganger og dyrere billetter blir det fort vanskelig.

– Vi er 16 stykker som reiser, så avgiften har selvsagt en betydning. Vi er jo et idrettslag drevet på dugnad, så det er klart at en avgift ganger 16 tur-retur er mye.

Laster kart, vennligst vent...

Det tar mange timer for Alta IF å kjøre til bortekampene sine. Til Kirkenes tar det 7 timer fra Alta.

Silje Brandvoll

Silje Brandvoll, direktør for kommunikasjon i Widerøe

Foto: Adrian Dahl Johansen / NRK

Flyenes fremtid i nord

Widerøe har satt to fly på bakken allerede, og skal sette ut to nye frem mot vinteren. Silje Brandvoll, direktør for kommunikasjon i Widerøe, sier at mye kan skje frem mot å sette de to flyene på bakken.

– Ting kan endre seg, men flyene vil være i drift frem til årsskiftet. Det ligger i sakens natur at når prisene øker med i snitt 10 prosent, så går etterspørselen ned. Det er fortsatt tidlig etter innføringen av avgiften, så de fleste passasjerene har jo så langt booket sin reise uten å bli belastet av den. Vi må gjennom sommeren gjøre mer dyptgående analyser av etterspørselsendringene før vi kan beslutte eksakt hvordan ruteprogrammet skal nedjusteres når vi tar ut to fly, sier hun.

Også for SAS er det for tidlig å si noe om hvordan flypassasjeravgiften vil påvirke fremtidens ruteprogram i nord.

– Vi gjør ikke endringer i avgangene enda, men venter til vi ser hvordan markedet reagerer på prisøkningen i billettene, sier Cathrine Myhren, kommunikasjonsrådgiver i SAS

SAS har tidligere uttalt at flypassasjeravgiften vil kunne medføre kutt i antall flyvninger på landsbasis.

Nedleggelse av ruter

Widerøe har kuttet 10 prosent av sitt regionale rutenett, hvor neste kutt skjer er foreløpig uvisst. FOT-rutene er trygge og vil ikke bli berørt, men det er i de kommersielle rutene kuttene vil skje.

Sommerrutene mellom Torp-Bodø og Torp-Evenes er avviklet. I tillegg kommer en rekke justeringer av frekvens på regionale ruter. Når vinterprogrammet legges vil det kanskje være tydelig hvilke avganger og ruter som får bestå. Det er aldri noe hyggelig å være i en situasjon når man må kutte ruter og sette fly på bakken, som flyselskap vil vi jo helst gjøre det motsatte, sier Brandvoll.

Syns avgiften kunne vært høyere

Anne Stokke

Anne Stokke synes flypassasjeravgiften kunne vært høyere.

Foto: Andrea Lindquist/NRK

Men ikke alle er skeptisk til avgiften. Anne Stokke er på jobbreise for UiT, Norges arktiske universitet. Hun synes flypassasjeravgiften godt kunne vært høyere, ettersom den sparer miljøet.

– Verden tåler ikke helgeturer til London eller New York, og det er ikke bra at det blir varmere i Finnmark.

– Hvis avgiften gjør at det blir færre langdistansereiser er det en bra ting. Alle burde prøve å gjøre sitt for miljøet, og det virker som folk har blitt mer bevisst på det også, sier Stokke.

Ingrid Frenning

Ingrid Frenning mener vi tar for mange korte reiser.

Foto: Andrea Lindquist/NRK

Kollega Ingrid Frenning er enig i at flypassasjeravgiften godt kunne vært høyere.

–80 kroner brekker ingen rygg, i hvert fall ikke for de fleste.

Hun synes færre ruter og avganger i nord er en god ting, men mener det finnes en smertegrense. Hun sier vi tar for mange korte reiser, og synes at hvis du først skal bruke fly som transportmiddel bør man være borte en stund.

Karianne Rygh Hjortdal

Leder av Alta næringsforening, Karianne Rygh Hjortdal håper selskapene opprettholder tilbudene de har for Finnmark

Foto: Tone Pettersen

– Norge er jo det beste og nærmeste feriestedet uansett, og her finnes det mange alternative transportmuligheter.

Frykter alvorlige konsekvenser

I Alta frykter Karianne Rygh Hjortdal i Alta Næringsforening hva endringene i flytilbudet vil bety for Nord-Norge.

– En reduksjon i tilbudene vil være svært uheldig for å ha et effektivt næringsliv. Det kan ha alvorlige konsekvenser for distriktene i nord. Vi er veldig avhengig av det tilbudet vi har, og synes egentlig ikke tilbudet er bra nok som det er heller sier Hjortdal.