Hopp til innhold

Vil lokke mange flere asiatere til Finnmark

Turistbransjen mener potensialet er enormt for å tiltrekke flere fra Asia til Finnmark. – Alt er eksotisk her – å bare nevne Nord-Norge kan være nok, mener reiselivsansatt.

Første trugetur for Clarissa Ung og Roy Lim

FRA ASIA TIL VINTERLIGE ALTA: Tidligere i vinter fikk turistene Clarissa Ung og Roy Lim fra Singapore prøve trugemarsj for første gang. Destinasjonen her var et pilkevann.

Foto: Astrid Krogh

Morten Torp

LOKKER ASIATERE TIL FINNMARK: Distribusjonsansvarlig i paraplyorganisasjonen Arena Lønnsomme Vinteropplevelser, Morten Torp.

Foto: Kai Erik Bull / NRK

Reiselivet i Nord-Norge ser mot Asia for å trekke til seg nye turistgrupper.

Antallet turister fra Kina øker. Landets utenlandsturister har passert Japan i antall gjestedøgn i Nord-Norge.

– Interessen er veldig, veldig stor. I de nye markedene som Thailand, Hong Kong, Taiwan og andre asiatiske områder, er interessen rundt nordlys og vinter veldig stor.

– Men så kan de veldig lite om dette. Vår jobb er derfor å gjøre produktene salgbare for turoperatørene.

Dette sier Morten Torp i Arena Lønnsomme Vinteropplevelser.

Roy Lim holder skinnlua inn mot ansiktet på isfiske i Alta

MENER DETTE SELGER: Singaporske Clarissa Ung og Roy Lim opplevde bitende kulde i Alta tidligere i vinter. Nettopp snø og kulde er gode potensielle salgsvarer overfor asiatere, mener Finnmarks turistbransje.

Foto: Astrid Krogh

– Potensialet er enormt

Nå rettes markedsføringen mot nye markeder. Derfor ønsker en samlet turistbransje i Finnmark å nå det asiatiske markedet i sin vinterturismesatsing fremover.

Dette er hovedtemaet på reiselivskonferansen «Snow16», som i disse dager arrangeres i Alta.

Morten Torp viser til at vinterlige forhold i Finnmark utgjør en stor forskjell i forhold til hva asiatiske turister opplever hjemme i sin hverdag.

– Potensialet er derfor helt enormt, tillegger han.

Clarissa Ung isfisker i Alta

EKSOTISK AKTIVITET: Clarissa Ung fra Singapore så ut til å trives under isfisket i altaområdet tidligere i vinter. Turistbransjen er overbevist om at hun ikke er den eneste fra Asia som lar seg lokke med på dette.

Foto: Astrid Krogh

Skuter og reinsdyr

Mongkol Kuprasert

REKOGNOSERER FINNMARK: Thailandske Mongkol Kuprasert driver reisebyrået «Tourlines». Han har tidligere tilbudt vinterturisme for asiatiske turister til Island og Finland. Nå står Nord-Norge på ønskelisten.

Foto: Kai Erik Bull / NRK

Mongkol Kuprasert fra det thailandske reisebyrået «Tourlines», vil «selge Norge» til sine egne – og tror det vil falle i smak:

– Snøskuterkjøring, isfisking og reinsdyr er aktiviteter og severdigheter som kan lokke thailendere til Norge – i tillegg til nordlyset, forteller Kuprasert.

Markedsansvarlig hos NordNorsk Reiseliv, Evgenia Egorova, mener minusgrader og snø er alt annet enn negativt for folk som ikke er vant til det.

Alt er eksotisk her oppe. Det å bare nevne Nord-Norge kan være nok i seg selv.

– Men klart at man må fortelle om tilbudene på deres egne språk, og reise til Asia for å presentere mulighetene. Vi har veldig mye som kan tiltrekke asiatiske turister til Nord-Norge, sier Egorova.

Evgenia Egorova

TILBYR SNØ OG KULDE: Markedsansvarlig i NordNorsk Reiseliv AS, Evgenia Egorova.

Foto: Kai Erik Bull / NRK

Masse penger å tjene

Hvis reiselivet lykkes med å nå de asiatiske markedene, vil det kunne bli lønnsomt for bransjen, ifølge Morten Torp:

– Det er masse penger å hente. Dette har en kjempe eksportverdi for oss. Det er veldig, veldig mange mennesker der ute som vil legge igjen penger i våre områder. Det skal vi klare å få til, sier en entusiastisk Torp.