Dette Widerøe-flyet på Kirkenes lufthavn burde møte økt konkurranse. Det kan skje med en ny felles storflyplass i østfylket, mener Otto Strand (KrF). (Foto: Knut-Sverre Horn)
Spørsmålet kommer fra Otto Strand, sentral KrF-politiker i Finnmark gjennom mange år og toppkandidat ved siste valg. I dag har de ni kommunene i østfylket seks flyplasser - til en spredd befolkning på omkring 28.000 mennesker.
– Det er det åpenbart at det på sikt blir billigere å ha en stor flyplass i stedet for en stor og fem små, sier Strand. Han regner med sterk motstand mot forslaget, særlig i Kirkenes, men mener de reisende har mye å tjene.
Otto Strand
Flere og billigere fly
– En felles flyplass gir muligheter til et bedre flyrutetilbud, både til vestfylket, landet forøvrig og til utlandet. Det kan gi mer konkurranse enn på dagens kortbanenett og dermed lavere priser, mener Strand.
Avstandene til en sentral flyplass vil ikke være urimelige lang, sammenlignet med mange andre områder i landet, mener han. Og et stort flertall av innbyggerne vil få kortere kjørevei til en stor flyplass enn i dag.
Protester fra Vardø
Flyplassen i Vardø har vært truet av nedleggelse før, og ordfører Rolf Einar Mortensen har ingen sans fo utspillet fra Otto Strand.-
Rolf Einar Mortensen
– Nå står vi overfor den største næringsutviklinga i nordområdene noensinne, knyttet til olje og gass i Barentshavet. Det første de nye næringsaktørene spør etter er tilgangen til flyplass og annen infrastruktur, sier Mortensen.
Han mener også hensynet til ambulanse- og sjøredningstjeneste veier tungt for å beholde lokale flyplasser. Nedbyggingen av sykehusene i Finnmark kunne skje nettopp fordi man bygde ut kortbanenettet, sier Mortensen.
Under bygging
Tidspunktet for Strands utspill er neppe det ideelle, ettersom Kirkenes allerede er i ferd med å få nytt terminalbygg. Men en lang rekke flyplasser må rustes opp for å møte nye og strengere sikkerhetskrav. Det vil uansett kreve nye beløp i hundremillionersklassen til flyplasbygging de neste åra.
Bedre veier
En storflyplass i Øst-Finnmark vil gi et langt bedre busstilbud for de reisende. Det bør også ses i sammenheng med en ny vei rundt hele Varangerhalvøya, mener Strand. Men uansett er betingelsene for å samle flytrafikken blit helt andre i lpet av noen tiår:
– Veiforbindelsene i østfylket er atskillig bedre nå enn for 20 år siden. Kortbaneflyplassene ble anlagt i tider med mye dårligere veiforbindelser og mye lavere krav til sikkerhet, sier Strand.