Torsdag skal kommunestyret samles for å si ja eller nei til et forslag som kan berge det store cruise-prosjektet en gang for alle.
Hvis kommunen selv kjøper flytebrygga som skal ta imot cruiseskip i Porsangerfjorden, blir det fortgang i prosjektet, samtidig som trusselen om erstatningssak blir lagt død.
Pengetrøbbel
Snart fire år er gått siden utviklingsselskapet i Porsanger tok initiativ til snuhavn-prosjektet. Havna skal ta imot store cruiseskip, og nye passasjerer skal ankomme via flyplassen i Lakselv.
Selskapet som ble startet for å sette planene ut i livet, NCTP AS, har ikke klart å skrape sammen pengene for å betale den avanserte flytebrygga. Den er allerede ferdig bygget og ligger ved verftet i Møre og Romsdal.
Porsanger kommune eier over halvparten av aksjene i NCTP, og leverandøren av brygga har varslet at de vil holde kommunen ansvarlig for bestillingen. Kommunenes egne advokater mener saken er en juridisk nøtt. De vil ikke garantere at Porsanger går fri fra et erstatningskrav.
Må be om lov
Nå foreslår rådmann Bente Larssen at kommunen tar opp et lån på 35 millioner og kjøper kaia. Det har de anledning til etter loven, mener rådmannen. Kommunen står på den såkalte ROBEK-lista og må ha Fylkesmannens godkjenning for å låne penger. Men:
«Havneinfrastruktur er i hovedsak å anse som et offentlig ansvar å tilrettelegge for. Det vil være i Porsanger kommunes interesse å ha styring på reisemåls- og destinasjonsutvikling», heter det i innstillingen.
Kommunen regner med at det tar fra fire til sju år før inntektene fra cruisetrafikken dekker renter og avdrag på flytebrygga. På lang sikt regner de med at det er en god investering.
Vil berge flyplassen
Snuhavna er bare mulig fordi Lakselv har en stor flyplass - den eneste rullebanen i Finnmark som kan ta imot de største flyene. Avinor har blitt beskyldt for å ville kutte rullebanen, men selskapet lovet i august at det var en rent formell endring som ikke ville utelukke noen relevante flytyper fra å lande der.
Ledelsen i Porsanger er likevel bekymret for framtida til flyplassen, noe som også kommer fram i innstillinga:
«Det som imidlertid har vært den største drivkraften i realiseringen av prosjektet, er å ta ut potensialet og sikre aktivitet rundt flyplassen, slik at vi beholder lengde og kapasitet som i dag», heter det.