Fylkestinget i Finnmark skal kommende uke ta stilling til det nye anbudet for flytrafikken i fylket i årene fremover.
- Les også: Må kjempe for alle flyplassene
Til avisa Ságat sier SV-politiker Johnny Ingebrigtsen at det er må legges opp et rutenett som kan gi innbyggerne et tilfredsstillende flytilbud slik at ikke distansene blir for lange.
– For oss er det viktig at flyplassen i Porsanger blir et nav i fylkets stamflynett. Ikke minst fordi flyplassen i Banak betjener en stor del av fylkets befolkning, sier han til Ságat.
Ingebrigtsen er forøvrig heltidspolitiker gjennom sitt verv som hovedutvalgsleder for kompetanse i Finnmark fylkeskommune.
Vil ha tre nav
Overfor nettavisa iFinnmark utdyper Ingebrigtsen at mange har nærhet til Lakselv og dermed bruker Banak lufthavn. Han nevner Måsøy, Magerøya, Nordkynhalvøya og Karasjok.
– Vi ser at Lakselv er et knutepunkt. For eksempel i Honningsvåg jobber det over 50 personer hos Kystverket. En god del av disse bruker Lakselv for å reise ut av fylket. En stor fordel er at det ikke er noen fjellovergang for å komme fra Magerøya og dit, sier han til iFinnmark, og mener fylket bør ha tre nav: Alta, Kirkenes og Lakselv.
- Les også: Redd for å bli isolert når flyplassen skal fjernstyres
- Les også: Avinor: – Slapp av, Mehamn
Vil ha kun to nav
Alta-ordfører Laila Davidsen (H), som også er fylkestingsrepresentant, ønsker at Finnmark SV holder seg til det fylkestinget tidligere har samlet seg om – nemlig at kun Alta og Kirkenes blir flynav i fylket.
– Bakgrunnnen er at vi kun er 75.000 personer i dette fylket. Skal vi fordele passasjerene på flere flyplasser forsvinner grunnlaget for å få direkteruter til Oslo, mener Davidsen.
Hvis flypasssasjerene i Finmmark rutes inn til Alta og Kirkenes, istedenfor til Tromsø som i dag, mener Davidsen det vil gjøre det attraktivt for SAS og Norwegian å etablere kommersielle direkteruter fra Finnmark til Oslo.
– Hvis vi skal få til utvikling og vekst, både inneforn nærings- og reiselivet, er vi nødt til å ha gode forbindelser, og til Oslo spesielt, mener Davidsen.
- Les også: Vil ha flyplasss i Kautokeino
Hun viser til den enorme veksten i nordlysturisme i Tromsø, som hun tror skyldes nettopp de gode forbindelsene fra Oslo til Tromsø, og dertil dårlige forbindelse til Finnmark.
Konferansemarkedet, som hadde en positiv utvikling i Alta, opplever ifølge Davidsen en nedgang etter at direkteforbindelsene til Oslo ble redusert, spesielt på vinteren, for to år siden.
– Soloutspill
Til iFinnmark avviser SVs fylkesleder Tommy Berg at utspillet om Banak-nav har noen støtte i partiet.
– Vi har et årsmøtevedtak på at Finnmark skal ha to nav, Alta og Kirkenes. Dette står klart i fylkesprogrammet til SV, så dette anser jeg som et soloutspill fra Ingebrigtsen, sier Berg til avisa.