Hopp til innhold

Vannstand i tysk elv påvirker dieselprisen i Norge

Det er mange år siden prisforskjellen mellom diesel og bensin har vært så liten som den er i dag.

Bildet viser at diesel er dyrere enn bensin

På en bensinstasjon i Alta kostet det mer for diesel enn bensin. Normalt ligger prisen lavere på diesel.

Foto: Erlend Hykkerud / NRK

– Det er pussig nok lavt vannivå i Rhinen som er med å trekke opp biodieselprisen, sier kommunikasjonssjef i Circle K Norge, Knut Hilmar Hansen.

Det er blant annet derfor prisen på diesel og bensin på de fleste bensinstasjonene nesten er på samme nivå denne uken.

– Det er spesielt prisen på biodiesel som har økt mye de siste månedene. Den har nærmest skutt i været siden starten av oktober, sier Hansen, som legger til at det transporteres store mengder bioprodukter på Rhinen.

– Nå er vannstanden så lav at båtene ikke kan gå. Dette sammen med økt etterspørsel i hele Europa er med på å dra prisene opp, sier kommunikasjonssjefen.

I slutten av september i år var det ei krone i forskjell på veiledende pris på bensin og diesel, i dag er forskjellen 29 øre.

Knut Hilmar Hansen

Kommunikasjonssjef i Circle K Norge AS, Knut Hilmar Hansen, opplyser at det er flere grunner til at prisene på drivstoff er som de er i per dags dato.

Foto: Johnny Syversen

Lenge siden sist

Onsdag var det på enkelte bensinstasjoner i Alta billigere for bensin enn for diesel. Årsaken er ikke bare høy innkjøpspris på biodiesel.

– Det er to forklaringer: konkurransebildet lokalt og større økning på innkjøpsprisen på diesel enn på bensin. Det har ført til mindre forskjell på bensin- og dieselprisen, sier Hansen.

Kommunikasjonssjefen i Circle K Norge husker ikke sist prisforskjellen mellom bensin og diesel var så liten.

Driftssjef i St1 Norge AS, Erlend Føleide, opplyser at de opplevde liknende tilstander for syv år siden.

– Det er en stund siden vi har sett så lav differanse i pris mellom bensin og diesel, men det har skjedd før. Blant annet i november 2011, sier Føleide.

Konsmo bensinstasjon og matbutikk Audnedal

Prisen på drivstoff påvirkes mest av priskrigene der stasjonene ligger tett, enn der stasjonene ligger langt fra nærmeste konkurrent. Men i det siste har lav vannstand i Rhinen vært med påvirke prisene på drivstoff i Norge.

Foto: Anne Torhild Nilsen / NRK

Dette påvirker prisnivået

Prisen på råolje faller på det internasjonale markedet, men dette betyr ikke nødvendigvis at prisen for å fylle drivstoff på bilen din blir billigere.

Forhold som spiller inn er både prisen på råolje, tilbudet i markedet, etterspørselen og dollarkursen.

– Ferdigraffinerte produkter som bensin og diesel handles i et internasjonalt marked, så selv om oljeprisen gjør et stup, slår ikke dette øyeblikkelig inn på innkjøpsprisen, sier Hansen.

Både Føleide og Hansen opplyser at pumpeprisen på bensin og diesel er satt sammen av tre deler. Drivstoffprisen i Norge består av rundt 60 prosent avgifter, 30 prosent innkjøpspris og en bruttomargin til selskapene på opptil 10 prosent.

– Vi som selger drivstoff har i praksis null herredømme over 90 prosent av drivstoffprisen, sier Hansen.

Vet ikke hvor lenge

Det er usikkert hvor lenge prisnivået på diesel vil holde seg så høyt. Særlig internasjonal etterspørsel vil ha innvirkning.

– Vi er på vei mot vintersesongen, der etterspørselen etter destillatprodukter som diesel og fyringsolje øker. Tilbud og etterspørsel er en av flere faktorer som driver innkjøpsprisene våre oppover, sier Knut Hilmar Hansen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark