Hopp til innhold

Ungdom farger den svarte fredagen grønn

Splitter nye klær og utstyr støver ned boder og skap. Samtidig inviterer handelsstaden til svart kjøpefest: – Mange ønsker et alternativ til kjøpepress, sier initiativtakerne bak Grønn fredag.

DNT ung

Konstantin Plotkin og Amalie Fjellsøy har ansvaret for å gjennomføre Grønn fredag i henholdsvis Bergen og Alta. Bildet ble tatt på DNTs landsmøte i juli.

Foto: Charlotte Kobbhaug / DNT Ung

Det amerikanske handelsfenomenet Black Friday har fått fotfeste i Norge. Samtidig ønsker stadig flere å fokusere på gjenbruk og bærekraft på årets store kjøpedag.

– I fjor var omtrent 1000 personer interessert i Grønn fredag. I år er det 10.000 og vi har arrangementer over hele landet, forteller Amalie Fjellsøy i DNT (Den Norske Turistforening) Ung.

Friluftsungdommer vil at vi skal bytte og gjenbruke klær, istedenfor å kjøpe nye på Black Friday. De har døpt dagen om til «Grønn fredag» og inviterer folk til byttestasjoner for turutstyr rundt om i landet.

– Vi ønsker å gjøre Black Friday til en nasjonal byttedag, erklærer Fjellsøy.

Mottoet er «grønt er det nye svart» og flere organisasjoner og bedrifter har kastet seg på trenden.

Grønn fredag

Amalie Fjellsøy har fjellsko hun ikke bruker og håper på å få byttet dem mot en ny turbukse på Grønn fredag.

Foto: KARI NYGARD TVILDE/Privat

Gjenbruk er kult

Fremtidens Black Friday-fredager vil trolig preges av loppemarkeder og brukte klær. Gjenbruk har blitt kult, ifølge Fjellsøy, og stadig flere åpner opp for å kjøpe ting som har blitt eid av andre.

– Mange setter pris på et alternativ til kjøpepress. Folk har blitt mer bevisst på forbruket sitt og vi ser en voldsom økning i interessen for Grønn fredag. Det er kult å være miljøbevisst.

Fjellsøy understreker at man må ta med brukbare ting til byttestasjonene, men hun er ikke bekymret for kvaliteten på byttevarene:

– Norge er helt i verdenstoppen når det gjelder å bruke penger på tur- og friluftsutstyr og vi vet at mye støver ned i boder og skap. En del utstyr blir aldri brukt. Samtidig ønsker mange å komme seg ut i naturen, men mangler kanskje turklær.

– Gjenbruk får ned forbruket samtidig som at flere kommer seg ut på tur. Alle vinner, sier Fjellsøy.

Green Friday

Stadig flere håper Black Friday kan bli mer enn en årets store handledag. Bildet er tatt i fjor, i forbindelse med demonstrasjonen til organisasjonen Spire Stavanger.

Foto: Lise Marit Kalstad / NRK

Regner med rekordsalg

Selv om flere kaster seg på den grønne bølgen, ser det likevel ut til fredagen blir en handelsdag uten like. Noe av grunnen ligger i at nordmenn starter julehandelen tidligere.

– Mange benytter seg av tilbudene på Black Friday til å handle julegaver. I fjor flyttet nesten 1,5 milliarder kroner av julehandelen seg fra desember til november, og det er grunn til å tro at denne trenden vil fortsette i år, sier Bror William Stende som er direktør for faghandel i Virke.

Virke anslår at nordmenn vil sprenge alle tidligere kjøperekorder og bruke om lag 3,4 milliarder kroner. En av fem vil handle i fysisk butikk, mens tre av fem vil handle i begge kanaler.

Mange bruker Black Friday til å starte på julehandelen.