Hopp til innhold

Trygg Trafikk: – Foreldre må ta mer ansvar

Hittil i år har ti syklister omkommet i trafikken, en dobling fra i fjor.

Sykler over gangfelt

MÅ VIKE: Nye regler fører til at barn kan sykle til skolen allerede fra 1. klasse. Bilførere har strengt tatt bare vikeplikt for dem som spaserer over gangfeltet.

Foto: Rolf Jakobsen

Nylig ble regelverket endret slik at skolene ikke lengre bestemmer om barna får sykle til skolen. Nå kan barn allerede fra 1.klasse sykle til skolen, og da er det foreldrene som avgjør.

Hittil i år har ti syklister omkommet i trafikken, mot fem i samme periode i fjor.

Nå oppfordrer Trygg Trafikk foreldrene til å bidra med trafikkopplæring for å redusere mørketallene.

Sykkelbyen Alta gjør noe med dette, som en av svært få kommuner i Norge.

– Hver vår de siste tre årene har vi hatt sykkelopplæring, et tilbud helt ned til skoleelever på andre- og tredjeklassenivå. Da deltar foreldre og barn fra to utvalgte skoler på ettermiddagstid, sier folkehelsekoordinator i Alta, Gjermund Abrahamsen Wik.

Gjermund Abrahamsen Wik

Hver vår de siste tre årene har vi hatt sykkelopplæring, et tilbud helt ned til skoleelever på andre- og tredjeklassenivå, sier Gjermund Abrahamsen Wik i Alta kommune.

Foto: Nils Henrik Måsø / NRK

– Se hva barna gjør i trafikken

Bård Morten Johansen

Seniorrådgiver i Trygg Trafikk Bård Morten Johansen.

Foto: Trine Aaen / NRK

På toppen av dødstallene, er mellom fire og fem tusen syklister blitt skadd i trafikken det siste året, viser tall fra Transportøkonomisk Institutt.

– Den eneste måten å ta dette ansvaret ordentlig på, er å videreføre samtalene fra kjøkkenbordet og ut i trafikken for å se hva barna faktisk gjør. Samtidig er det viktig å begynne med dette ganske tidlig. Når de blir ungdommer har det festet seg holdninger og adferd som det er vanskelig å gjøre noe med, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

Teori og praksis

Abrahamsen Wik i Alta forteller om hvordan kursene fungerer i praksis.

– På forhånd har skolen gått gjennom trafikkteori med foreldre og barn. Deretter er det kjøreøvelser inne på skoleområdet. Det dreier seg om å kjøre over vippeplanker og slalåmøvelser, samt endel andre trafikkoppgaver, sier han.

Deretter går kurset ut i trafikken, der foreldrene veileder barna gjennom en løype som kurslederne har valgt. Løypa skal krysse sterkt trafikkerte veistrekninger i tillegg til veier gjennom boligområder.

Elvebakken skole

Slik trener skolebarn i Alta på trafikksikkerhet, her fra Elvebakken skole i Finnmark. Blant annet øver de på å kjøre slalåm, på vippeplanker og i trafikkerte veistrekninger.

Foto: Alta kommune

Evaluerer underveis

– Vi har instruktører med grønne refleksvester som underveis evaluerer det foreldre og barn gjør i praksis. Vi ser etter hvordan de gir tegn og hvordan de oppfører seg i en vikepliktssituasjon, påpeker Abrahamsen Wik.

Det er et nasjonalt mål at flere skal sykle og gå, og at bilbruken reduseres.

Utviklingen over tid viser at antallet syklister som omkommer eller blir hardt skadd i trafikken ikke reduseres.

– Derfor er det så viktig med god og tidlig trafikkopplæring, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.