Hopp til innhold

Togkrasj kan føre til stans for Sydvaranger Gruve

Ulykka med malmtoget i Kirkenes kan føre til full stans ved gruva til Sydvaranger AS. En ansatt ble sendt til sykehus da en kran traff førerhytta på et lokomotiv fredag.

Sydvaranger

STANS ETTER OPPSTART: Etter nesten et år uten drift startet Sydvaranger Gruve opp igjen under navnet Sydvaranger AS i høst. Driften var i utgangspunktet midlertidig, men nå kan den stanses før tida.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

– Vi vet ikke om vi skal stenge ned gruvedriften for vinteren eller om vi skal fullføre produksjonen. Vi er omtrent halvveis i å fylle opp den andre malmbåten vi skal sende av gårde, sier drifts- og vedlikeholdsansvarlig i Sydvaranger AS, Arnfinn Mentyjærvi.

Arnfinn Mentyjærvi

Arnfinn Mentyjærvi så lyst på fremtida for Sydvaranger Gruve for en ukes tid siden. Nå møter gruva ny motgang.

Foto: Ida Karine Gullvik / NRK

Lokomotivet på toget som frakter malm mellom gruva i Bjørnevatn og Kirkenes ble totalskadd etter en ulykke fredag formiddag.

Sydvaranger AS har de siste månedene startet opp småskalaproduksjon i gruva som gikk konkurs i november i fjor. Nå er det er foreløpig stans i produksjonen i bruddet i Bjørnevatn.

– Når man ser på loket skjønner man at vår ansatt, som satt i loket, har hatt griseflaks, sa Mentyjærvi til Ságat, dagen etter ulykken.

Advarsel

LASTEBIL FOR TOG: Sydvaranger trenger toget for å få kjørt malm til separasjonsverket og havna i Kirkenes. Et alternativ for gruva er å bruke lastebiler, sier Mentyjærvi.

Foto: Anita Føleide / NRK

Krasjet med vibrator

Ulykken skal ha skjedd i forbindelse med lasting av malm i Kirkenes.

– På fredag kjørte toget som vanlig fra Bjørnevatn til Kirkenes, og i de to siste vognene var det litt masse som hadde frosset fast, og da bruker vi noe som kalles en «vibrator», forklarer Mentyjærvi.

– Da toget skulle kjøre tilbake til Bjørnevatn hadde vi ikke hevet vibratorkranen høyt nok, så den traff førerhytta der lokføreren satt.

Lokføreren kom fra ulykken uten større skader. Han ble sendt på sykehus på fredag, men var tilbake på jobb på mandag.

Årsaken til ulykken er fortsatt ikke kjent. Mentyjærvi avviser at den kan skyldes manglende kunnskap eller opplæring hos dem som opererer lokomotivet og vibratoren.

– Ulykken er under etterforskning av oss selv, jernbanetilsynet og av politiet, sier Mentyjærvi.

Sydvaranger gruve

HENTER RESTER: Driften i Sydvaranger Gruve i dag baserer seg på å hente ut den malmen som lå igjen da gruva gikk konkurs i fjor vinter. Planen er om å søke om ny tillatelse til å drive gruvedrift i løpet av neste år.

Foto: Ida Karine Gullvik/NRK

Kan bety tidlig juleferie

Det er fortsatt produksjon på separasjonsverket i Kirkenes, men i Bjørnevatn er det kun vedlikehold som foregår i dag.

Ledelsen i gruva ser nå på alternative muligheter for å frakte stein fra Bjørnevatn til Kirkenes, blant annet lastebiler.

Sydvaranger AS har hentet ut restmalm i gruva de siste månedene. Det har vært snakk om midlertidig produksjon, men med mål om å kunne starte opp for fullt neste år.

Om gruva blir stengt for vinteren vil det kunne bety at flere av de ansatte vil måtte slutte flere uker før forventet.

– Vi håper jo å ha flest mulig i arbeid gjennom vinteren, men det som kan skje er at noen vil måtte ta litt tidligere juleferie og så starte opp i januar igjen, sier Mentyjærvi.

– Noen går ut i ledighetskøen, men forhåpentligvis vil vi kunne ta dem inn igjen til våren.

En avgjørelse om hvordan hendelsen vil påvirke produksjonen er forventa tirsdag formiddag.