En oppsagt bussjåfør i Boreal har stevnet sin tidligere for usaklig oppsigelse.
Sjåføren har flere år bak seg som verneombud, og hevder busselskapet Boreal i lang tid har ønsket å kvitte seg med ham fordi han har varslet om kritikkverdige forhold. Dette gjelder blant annet særdeles krevende turnusordninger, samt dårlig arbeidsmiljø i Honningsvåg.
Sammen med sin advokat har sjåføren kalt inn 18 vitner, de aller fleste bussjåfører hos Boreal.
Manglende reparasjoner
Denne uka har vitnene fortalt om det de mener er graverende forhold på arbeidsplassen, men mer urovekkende - manglende reparasjoner på busser som trafikkerer lokalrutene i Nordkapp og langrutene mot Alta.
– Jeg kjørte en slik buss, og underveis oppsto det feil på det elektriske anlegget. I Alta fikk jeg beskjed om å kjøre samme buss tilbake, til tross for at jeg fortalte verkstedet om feilene.
Ordene tilhører Simon Nielsen Johansen, som er tidligere bussjåfør hos Boreal.
– Jeg fikk beskjed om vi ikke hadde noen andre busser å sette inn i trafikk, og ble beordret til å plukke opp passasjerer og sette kursen nordover. Da jeg var kommet til fjellovergangen Hatter, mellom Skaidi og Olderfjord, begynte det å lyse i lampa som indikerer brannalarm i motorrom, sier Johansen.
Sjåføren ba passasjerene ta av beltene og gjøre seg klare til å gå ut. Det var kaldt, men bussen lot seg ikke starte igjen.
– Til slutt måtte det tilkalles en privat buss som fraktet passasjerene til Honningsvåg, sier han.
Kritiserer sikkerheten
I tingretten i går og i dag kom det flere vitneforklaringer der bussjåførene kritiserte egen arbeidsgiver for ikke å ta sikkerheten på alvor. Det beskrives feil på bremser, instrumenter som ikke fungerer, og mellomledere som ikke er på bølgelengde med sjåførene.
Vitnene forteller om en ovenfra-og-ned kultur, der man vegrer seg for å si fra.
– Dette er bekymringsfullt. Nå tror ikke jeg dette skjer veldig ofte, men om det skjer er det noe vi må ta tak i, sier daglig leder i Boreal Buss, Per Hansen.
Han forteller at selskapet har etablert et eget avvikssystem for innrapportering av feil.
– Vi har folk som behandler dette kontinuerlig. Og om man eksempelvis har indikatorlamper som lyser, skal dette selvsagt meldes, samt av bussene ikke skal benyttes, sier Hansen.
Han sier at da de startet opp anbudet i 2016, investerte de i 60 nye busser samt 30 nyere busser, og at dette er busser som er inne for regelmessig vedlikehold.
– Alle bussene går på vedlikeholdsavtaler og er inne på jevnlig service og ettersyn hos leverandøren, sier han til NRK.