– Syklene blir destruert og så blir de presset når volumet er stort nok. Da kommer mobile pressere og presser dem og så blir de sendt til gjenvinning i Sverige, sier Rune Larsen som er sjef på Masternes Gjenvinning AS i Tana.
Sykkelberget er et symbol på grov utnytting av syriske flyktninger.
Flyktningene som krysser grensa på Storskog må nemlig komme på hjul ifølge russisk regelverk. Det kravet er blitt god butikk for enkelte russere.
Selges for skyhøye priser
Bakmennene finner man på sosiale medier:
«Jeg kjøper gamle sovjetiske sykler. Utseende er ikke viktig. Det viktigste er at de fungerer», står det på nettstedet Vkontakte.ru, det russiske svaret på Facebook.
Men det er nesten ingen av syklene som har bremser og annet utstyr som oppfyller de norske kravene.
– Kvaliteten er ikke den vi er vant med i Norge, det er helt tydelig. Du ser det på tykkelsen på tannhjul og på metallet at det er mer blikkaktig enn det vi en vant med, sier Larsen ved siden av sykkelberget på søppelplassen.
– Det er rett og slett fordi sykler som ikke er godkjent i Norge, kan vi ikke bruke i Norge, sa politioverbetjent Stein Hansen, ved grensekontrollstasjonen i Storskog når de skulle sende syklene av gårde til Tana.
Hvis syklene sendes tilbake til Russland hjelper det bare bakmennene å tjene enda mer, frykter politiet. Og politiet kan ikke gi bort sykler som ikke oppfyller de norske kravene. Dermed ender de nå som skrapmetall.
– Nei, for vi som politi føler det blir litt feil hvis vi skal gi bort sykler som ikke oppfyller kravene, sier Hansen.