Sydvaranger AS skal de neste månedene øke vedlikeholdet av utstyr, inkludert testing av gruveutstyr, jernbanen fra Bjørnevatn til Kirkenes og produksjonsutstyr.
Målet er å på sikt få til en begrenset jernmalmproduksjon i Kirkenes, opplyser selskapet i en melding tirsdag.
– Vi er i en fase hvor vi kan kjøre malm gjennom anlegget, men det er enda en prosess rundt tillatelser og pågående konsesjonsrunder, sier Thomas Bækø, prosjektleder hos Sydvaranger AS.
10 mann i arbeid
– Nå har vi 10 faste mann, men over sommeren har vi vært omtrent 15 personer, sier Bækø. Han tror tallet vil nærme seg 50 når de kommer skikkelig igang.
350 mistet jobben da Sydvaranger Gruve ble slått konkurs 18. november i fjor.
En av dem som mistet jobben i fjor var lokfører Joakim Hansen. Han er nå i ekstase over å være tilbake i gruvejobb.
– Vi klargjør vogner og lokomotiver for å komme i gang med malmkjøring. Det føles helt nydelig. Endelig er vi i gang, sier Hansen.
Det nye gruveselskapet heter Sydvaranger AS og er heleid av Tschudi-familien gjennom Tschudi Shipping Company AS.
Hansen fikk jobb i Sydvaranger Gruve i 2009. I fjor kom beskjeden om oppsigelse, men Hansen sier han alltid trodde på ny oppstart.
– Det har vært en endeløs venting på avgjørelsen. Vi fikk aldri noe avgjørelse på om det skulle være nedlagt eller starte opp igjen. Men i forrige uke fikk vi endelig gladbeskjeden om at det var oppstart, sier Hansen.
– En gledens dag
– Det er virkelig en gledens dag, sier Hansen.
– Føler du deg heldig?
– Ja visst! Vi får håpe det ikke bare er hell da, vi får håpe vi har gjort noe riktig, smiler Hansen.
Prosjektleder Thomas Bækø, sier de ikke enda kan si noe om de mange oppsagte vil få jobben tilbake.
– Det vi holder på med nå er den første brikken i puslespillet. Vi er nødt til å få gjort dette som en test ettersom vi ikke kan starte rett i fullskala produksjon. Men det at vi nå har aktivitet og gjør oss klar til en småskaladrift, er det viktigste vi kan gjøre for å sikre infrastrukturen, sier Bækø.