Hopp til innhold

Reisende om flyseteavgift: – Må vi kanskje flytte herfra?

Innføringen av den omstridte flyseteavgiften blir ikke stoppet. – Jeg synes det er kjempetrist. Det er langt ned til Oslo, sier flypassasjer Stine Johansen.

Stine Johansen

AVGIFT BEKYMRER: Finnmarksbosatte Stine Johansen spekulerer i hvorvidt hun og hennes nærmeste må flytte fra fylket til Sør-Norge, grunnet den foreslåtte flyseteavgiften.

Foto: Kai Erik Bull / NRK

Flyselskapene truer nå med å legge ned ruter i distriktene på grunn av flyseteavgiften, som regjeringen og samarbeidspartiene er blitt enige om å innføre.

– Jeg synes det er kjempetrist. Det er langt ned til Oslo. Vi er glade i å reise og dra på helgeturer. Jeg begynner å tenke på hvorvidt man kanskje må flytte herfra, sier Stine Johansen.

Hun er en av flere flyreisende ved Alta lufthavn i Finnmark med kurs for Oslo, som NRK treffer på.

Passasjerene her er ikke glad for en tilleggsavgift pr. flytur på 80 kroner – en avgift mange flyselskap mener vil true distriktsflyruter.

– Det er forferdelig dårlig gjort av regjeringen, sier flypassasjer Lisbeth Jensvik.

– Dette vil gå ut over oss som ikke har andre reisetilbud, tillegger Sigbjørn Solli.

Flyavgang ved Alta lufthavn

FLYAVGANG VED ALTA LUFTHAVN: Jevn strøm av flyreisende til Oslo. Men det kan bli en adskillig mer kostbar affære fra og med 1. april, når flyseteavgiften innføres, mener flybransjen.

– Miljøhensyn = tøys

Ketil Solvik-Olsen

TAUS SAMFERDSELSMINISTER: Ketil Solvik-Olsen (Frp) nektet å svare på NRKs spørsmål om innføringen av flyseteavgift på flyreiser.

Foto: Erlend Aas / NTB Scanpix

Widerøe flyr mye i Utkant-Norge, og to av tre av deres ruter opererer i et helkommersielt marked.

– Dette vil innebære en økning på 20 til 25 prosent på enkelte av de korte rutene våre i distriktene, sier administrerende direktør i Wideroe, Stein Nilsen.

Avgiften er begrunnet med miljøhensyn.

– Tøys. Dette har absolutt ingen miljøeffekt. For det første så har vi jo kvotesystemet. For det andre vil jo vi måtte flytte flyene et annet sted, sier Anne Sissel Skånvik i Norwegian.

– Det er jo ikke slik at hvis flyene blir påført «neddragning» i Norge, så blir flyene stående på bakken, tillegger hun.

Utøver press

Svein Flåtten (H) (t.h.) og Andreas Limi (FrP) på vei ut av forhandlingsmøte

AVGIFT STOPPES IKKE: Høyres finanspolitiske talsmann, Svein Flåtten (t.h), bekrefter at Stortinget vil vedta den omstridte flyseteavgiften.

Foto: Onsøien, Ole Gunnar / NTB scanpix

Flybransjen forsøker i disse tider å presse myndighetene til å avstå fra avgiftsinnføringen.

I dag har derfor representanter fra SAS, Wideroe og Norwegian vært i møte med Samferdselsdepartementet.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) nektet å svare på NRKs spørsmål i etterkant av møtet.

Samferdselsministeren henviste derimot til Stortinget.

– Dette kommer til å vedtatt av Stortinget nå. Deretter blir det sendt på ut på høring av departementet. Så blir det innført senere slik som planlagt, sier Svein Flåtten (H).

Flere nyheter fra Troms og Finnmark