I alt finnes det 63 interkommunale samarbeid om barnevernstjenester, av ulikt omfang. Et hovedmotiv for samarbeid er at størrelse skal gi bedre fagmiljø.
– I hovedsak finner vi at samarbeidene fungerer godt, sier prosjektleder Therese Andrews fra Nordlandsforskning, som sammen med forskerne Bjarne Lindeløv og Annelin Gustavsen har studert samarbeidene.
Studien er gjennomført på oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
- Les også: Barnevernet brøt loven fem ganger
Ledelse viktigst
Forskerne har intervjuet ansatte ved Fylkesmannsembetene som har ansvar for barnevernet, og alle lederne for Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker.
De har også sendt spørreskjemaer til alle rådmennene og barnevernslederne i de samarbeidende kommunene.
Det er bred enighet om at et større barnevern ikke alltid betyr at barnevernet blir bedre:
– Det stemmer ikke helt med bildet flere politikere gir, når de hevder at større er bedre. Som når de ofte bruker en større barnevernstjeneste som argument for kommunesammenslåing.Det er vanskelig å skjære alle over en kam, også flere av de små miljøene fungerer, sier Andrews til NTB.
Av undersøkelsen kommer det fram at god ledelse kan være vel så viktig som størrelse. Mange er også bekymret for at barneverntjenesten kan bli for stor.
Store avstander i Finnmark
En utfordring når flere kommuner slår sammen barnevernet med hovedsete i én kommune, er reiseveien.
Nesten 40 prosent av barnevernslederne som har deltatt i undersøkelsen oppgir at tid til transport går ut over det barnevernfaglige arbeidet.
– Brukerne av tjenesten er fremdeles desentralisert selv om barnevernet sentraliseres. I flere samarbeidsregioner er det store geografiske avstander, som i Finnmark. Hvis politikerne setter seg som mål å samle 20.000 innbyggere under en tjeneste der, blir det nesten uoverkommelig geografisk, sier Andrews.
En annen bekymring mange har, er at store enheter medfører nye ulemper:
– For eksempel blir det flere ledernivåer, mer møtevirksomhet, mindre oversiktlig, og det blir ofte lengre reisevei til de som trenger tjenestene. Og lokalkunnskapen går tapt.