– Folk blir inspirert av å se på folk som er på tur i flott natur. En konsekvens av det er at mange blir rekruttert til friluftslivet nettopp via sosiale medier, sier Anders Nessem.
Han er kommunikasjonssjef i Bergans. Der har de merket godt at det har skjedd en utvikling innenfor friluftslivet de siste årene.
DNT ung melder om voksende medlemsmasse, og det registreres at stadig flere unge går ut på tur. En del av interessen kan nok tilskrives de sosiale mediene, mener de.
Dette tar de konsekvensene av i Bergans, og de jobber i disse dager med å lande avtaler med påvirkere som skal fronte merket.
– Det er vi nødt til å gjøre for å nå ut til en yngre målgruppe og holde tritt i dette «racet», sier Nessem.
Men ved å bruke påvirkere har de også et ansvar, påpeker han. Spesielt med tanke på den debatten som har rast den siste uken, startet av friluftsblogger Tonje Blomseth.
Hun mener friluftslivet er blitt fjollete og oppdollet, mens andre mener at det må være lov å se bra ut når man er på tur.
– Jeg mener det er rom for alle, sier Nessem, men er samtidig klar på at Bergans stiller krav til de påvirkerne de vil bruke.
– De skal være av det kjøttet og blodet de har, og retusjering av bilder er noe vi aldri vil gjøre.
Jobber med profiler
Frisk luft og natur har blitt en trend mener markedssjef for fritidsmerket Kari Traa, Sissel Himle. Også hun tror at sosiale medier har spilt en rolle der.
For dem har sosiale medier blitt en svært viktig kanal for å kommunisere med kundene og formidle sine verdier: lekenhet, glede og det å være seg selv.
De jobber med profiler – blant annet artisten Julie Bergan, men fokuset for dem er å ta i bruk sunne, vanlige, norske jenter.
– Vi er veldig bevisste på det vi legger ut, og ønsker å inspirere til en aktiv hverdag, sier markedssjef Sissel Himle.
For lite funksjonalitet
I et blogginnlegg stiller Tonje Blomseth spørsmålstegn ved nettopp promoteringen av friluftsmerker. Hun spør hvor det er blitt av fokuset på funksjonaliteten i tøyet, som ofte skal brukes under ekstreme forhold. Hun lurer på om produsentene er mer opptatte av at modellene skal se bra ut.
– Vi har nok vært mer opptatt av å kommunisere dette med glede og lekenhet og ikke selve funksjonaliteten, sier Himle.
Hun påpeker likevel at det er lite fokus på sminke og jåleri hos dem. De vil at folk skal få være som de er – det være seg usminket eller oppdollet.
– Det viktigste er at flere finner veien til fjellet og nyter naturen.
Utsikten blir ikke bedre med ny jakke
Leder, i DNT ung, Johanne Grue Reiten, mener at særlig unge påvirkes av det de ser i sosiale medier. Blant annet er Instagram en viktig profileringskanal. Der ser ofte turene perfekte ut, noe som kan skape usikkerhet for om man går på tur «riktig».
Hun har registrert at det er økt oppmerksomhet på hva man skal ha på seg når man er på tur, men sier at DNT ung jobber hardt med å spre budskapet om at det kan være kult med gjenbruk.
– Turen blir ikke finere eller utsikten mer spektakulær av å ha årets farge på skalljakka, sier Reiten.
Samtidig ser hun at de som er erfarne og har vært på tur over tid blir mindre opptatt av hvordan de er påkledd eller om håret ligger perfekt.
Hun mener fokuset bør ligge på selve aktiviteten, og tror at friluftslivet har noe for alle da dette spenner fra toppturer og jaktturer, til korte turer i nærmiljøet hvor man bor.
– Vi synes det er en styrke at mange forskjellige folk fronter friluftslivet. Det gjør at flere kan assosiere seg med det. Vi vil at naturen skal fortsette å være et fristed for alle.