– Kundene kan registrere dagsomsetningen sin på Nokas sine sider, og deretter droppe sin dagsbeholdning i en døgnsafe. Beholdningen blir kontrolltelt av Nokas i ettertid, så får kundene pengene bokført på sin konto samme dag, sier Trond Hanssen.
Han mener at det er en god nok løsning. Det er befolkningens bruksmønster og det digitale tilbudet som gjør at Sparebank1 Nord-Norge velger å legge ned tilbudet på Nordkyn, i Øksfjord, Breivikbotn og Berlevåg i Finnmark.
Vidar Karlsen som er leder av den lokale reiselivsbedriften Nordic Safari i Mehamn har vært bekymret fordi de må oppbevare flere hundre tusen kroner i kontanter, fordi avstanden til nærmeste bankterminal nå er på 230 kilometer.
Hanssen forstår frustrasjonen til folk på Nordkyn.
– Det å legge ned bankfilialer slik vi gjør nå er ikke med et lett hjerte. Det har vært mange interne runder i banken før vi landet på denne beslutning.
– Må lære seg å leve uten en bank
– Folk på Nordkyn må nok lære seg å leve uten en bank å gå inn i. Det sier Regiondirektør i forbrukerrådet i Finnmark og Troms, Helene Falch.
Bankene er i sin full rett til å gjøre markedsmessige vurderinger i forhold til om de skal ha filial eller ikke, og det er ifølge Falch ikke noe lovverk som regulerer nedlegging av filialer.
– Det et er ikke ok når tilbudet blir dårligere for forbrukere og næringsliv. Det har skjedd en voldsom endring i forhold til samfunnsmessige behov for banktjenester, og det har skjedd en stor endring i bruksmønstret til forbrukere og næringsliv, i forhold til at man bruker mere nettbank og mere automatiserte tjenester. Så etterspørselen til fysiske bankfilialer har gått drastisk ned.
Men Falch sier folk har rett til å betale med kontanter.
– Men når det gjelder lovgivning i forhold til kontanter så er det slik at man har rett til å betale med kontanter hvis forbruker benytter seg av en tjeneste, som en turisttjeneste f.eks. Da kan den som kjøper tjenesten insistere på å bruke kontanter.