NRK Meny
Normal

Slepte ferdig bru fra Tyskland til Kirkenes

Det er 120 meter langt og laget i Tyskland. I dag kom bruspennet til den nye Bøkfjordbrua til Kirkenes.

Nye Tana bru ankommer Kirkenes

Her ankommer det 120 meter lange og 500 tonn tunge bruspennet havna i Kirkenes etter en problemfri ferd fra Tyskland.

Foto: Ole Heggeli

Transporten fra Wilhelmshaven i Tyskland startet 28. april, og i løpet av noen dager vil stålbuen, som er en del av den totalt 284 meter lange brua over Bøkfjorden i Sør-Varanger, bli montert.

Bruspennet er produsert ved fabrikken til Schachtbau Nordhausen Stahlbau midt i Tyskland og fraktet med bil til havna i Wilhelmshaven. Derfra har slepebåten «Mts. Vanquish» slept lekteren med stålkonstruksjonen nordover.

Brua er en del av oppgraderingen av E105 mellom Hesseng og Storskog. Oppgraderingen er en del av et større prosjekt som også omfatter veien på russisk side av grensen.

Det spesielle slepet på hele 500 tonn har blitt observert flere steder langs kysten.

Bøkfjordbru under slep langs kysten

Stålbuen til den nye brua over Bøkfjorden var godt synlig langs kysten før den ankom Kirkenes mandag formiddag.

Foto: Knut-Sverre Horn

Byggeleder Jørn Uno Mikkelsen i Statens vegvesen sier transporten fra Tyskland og nordover har gått uproblematisk, selv om den ble litt forsinket.

– Slepet hadde noen dagers pause i Lofoten av hensyn til værforholdene, men ellers har det ikke vært noen utfordringer, og bruspennet har kommet uskadet fram, forteller han.

Mikkelsen legger til at han ikke var noe bekymret for at den spektakulære transporten ikke skulle gå bra.

– Jeg har hatt god tro hele tiden, sier han.

Spent på montering

Nå vil lekteren og stålkonstruksjonen bli liggende ved kai i Kirkenes fram til fredag. Da starter en omfattende operasjon for å få bruspennet montert på pilarene.

– Nå skal bruspennet løftes litt opp på et hjulsett, slik at når brua seiles inn Bøkfjorden, så er den høy nok til at den kan plasseres oppå pilarene, forteller prosjektlederen.

Hele operasjonen vil foregå uten heis, men ved å utnytte høyvannet og hjul slik at den kan roteres og slippes ned på pilarene.

– Det er en komplisert operasjon og prosjektets mest kritiske, sier Mikkelsen.

Planen er at brua skal stå ferdig 1. september og at den nye veitraseen offisielt skal være klar til åpning i løpet av september.