Hopp til innhold

Skjeller ut hotellet: Horribel pris for skittent bad på gangen

Ikke bad, ikke toalett, ikke TV – men pris som om alt sammen var på plass. Landeveisrøveri i Karasjok, sier reisende som har havnet i det gamle gjestehuset til Scandic.

Hotellrom i Karasjok

SKUFFER: Når Scandic Hotel i Karasjok er fullt, havner resten av de reisende på det gamle gjestehuset. Der blir mange skuffet.

Foto: Tor Even Mathisen

Kundene skjeller ut Scandic i Karasjok i sosiale medier for tilstanden i det gamle gjestehuset. Nå lover hotellkjeden å sikre bedre informasjon om standarden.

Fotograf Tor Even Mathisen delte disse bildene på Facebook etter at han sov på gjestehuset denne uka. Han fikk beskjed at om det var lavere standard i gjestehuset, men ikke noe konkret om at det var do og dusj på gangen – med tvilsomt renhold.

– Det går jo an å gjøre litt innsats for å få det til å se ut. Det virker ikke som de bruker så mye energi på det, sier Mathisen.

Skitten vask på hotell
Foto: Tor Even Mathisen

– Horribelt

Børre Steinar Børresen sov der i april.

– Det er helt horribelt med en sånn pris, sier han til NRK. Børresen bestilte over nett, og gikk ut fra at det var et OK rom siden prisen da var 1149 kroner.

Børre Steinar Børresen

Børre Steinar Børresen

Foto: Torild Øvrelid / NRK

– Jeg spurt om prisen virkelig kunne stemme, og fikk beskjed om at det var sånn det skulle være. Men da jeg hadde påpekt kvaliteten, fikk vi et ekstra glass vin til maten. Det var en hyggelig gest, det skal de ha.

Også brukerne på nettstedet Tripadvisor reagerer. – Landeveisrøveri, er en av karakteristikkene.

«Standarden var mildt sagt umoderne. Dette betalte jeg 999 kr for, noe som er fullstendig vanvidd!»

«Rommet var skittent, og romtemperaturen var på frysepunktet ved ankomst. Til tross for at jeg skrudde som en småsvett galeislave på temperaturinnstillingen, var det umulig å holde en jevn stabil tilfredsstillende temperatur. Her må bare Scandic Hotel Karasjok skjerpe seg – man kan ikke kreve folk uanstendige beløp bare fordi man er i en tilnærmet monopolsituasjon.»

Børresen har en oppfordring:

– Reduser prisen, informer om kvaliteten på nettsida, så folk vet hva de får. Det er ålreit hvis man betaler en pris i samsvar med det man får. Nå er prisen hinsides.

Skal få beskjed om standarden

Svein Arild Steen-Mevold, adm.dir. i Scandic Hotels AS, medgir at bildene til Mathisen ikke var noe hyggelig syn.

– Vi bruker gjestehuset når det er fullt. Det er også mulig å bestille dem som økonomirom. Da er det merket med en enklere standard, og at man deler dusj og bad. Hvis man bestiller i resepsjonen, får man beskjed om hva slags standard det er.

– Men mange reagerer på at de får lavere standard uten å vite noe om det på forhånd?

– Hvis det er tilfelle, må vi gå over rutinene våre og sikre at alle får rett informasjon. På hjemmesiden vår er det tydelig at du deler dusj og bad.

Steen-Mevold sier at prisene svinger med sesong og etterspørsel. Rommene i gjestehuset alltid skal være billigst.

– I dag ligger rommet ute til 749 kr inkludert frokost, rundt 300 kroner billigere enn standardrom.

Hotellsjef John Arne Mathiesen har svart flere misfornøyde kunder på Tripadvisor at gjestehuset skal pusses opp, og Steen-Mevold sier de vurderer ulike løsninger.

I rettferdighetens navn: Scandic Karasjok får mye ros fra kunder i det ordinære hotellet, og kjøkkensjefen har fått pris for sin gode mat, basert på lokale råvarer.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark