Saken har skapt sterk debatt i sosiale medier. I en Facebook-gruppe, der alle som ønsker skyss med privattransport kan bli medlem, har 200 medlemmer kommet med til dels sterke kommentarer om virksomheten.
Støtter pirattaxi
Mer enn hundre av kommentarene argumenterer til fordel for pirattaxier – til tross for at det står i gruppens reglement at det ikke er lov å ta betalt for å kjøre uten løyve.
De fleste kommentarene går på at vanlige taxier er for dyre, men det klages også på lang ventetid, hasardiøs kjøring, og sure sjåfører.
Flere sier også at de tidvis kjører pirattaxi selv.
Spørsmål om sikkerhet
Likevel er det mange som tar til ordet for at de ikke er interessert i pirattaxi, og at de tar avstand fra det.
Noen argumenterer direkte imot påstander om sure sjåfører og urimelige priser, mens andre tar opp spørsmålet om sikkerhet.
Norske taxisjåfører må levere legeattest og politiattest før de får bli sjåfør, og har en rekke tiltak for at brukeren skal kunne være trygg.
– Vi har krav til løyvehaver, vi har krav til biler og til opplæring. Alle våre sjåfører har førstehjelpskurs. Må det virkelig skje noe før noen tar tak i det og ser faren ved det, spør drosjeeier Tor Egil Hansen.
Lignende utsagn kommer også på gruppa.
– Få dere en jobb!
Norges Taxiforbund mener bruken av sosiale medier har ført til en eksplosjon av pirattaxier i Norge – spesielt det siste året.
– Få dere jobb i taxinæringa. Det er oppfordringen til de som kjører pirattaxi i Finnmark fra styreleder i Norges Taxiforbund, Knut Thomassen.
Han har sett seg lei av at pirattaxier ødelegger markedet for næringa, og vil heller råde piratsjåførene til å oppsøke taxisentralene for å få seg en redelig kjøre-jobb.
– Da bidrar de litt til samfunnet istedenfor å bygge ned, slik de gjør med en hel næring i dag, sier Thomassen.