NRK Meny
Normal

Sjåfører raser etter pirattaxioppslag

Til tross for at pirattaxi-kjøring er en ulovlig virksomhet, får aktiviteten massiv støtte på Facebook. – Få dere en jobb! sier Norges Taxiforbund.

Facebook
Foto: Skjermdump fra Facebookgruppe

Søndag publiserte NRK en reportasje om hvordan den ordinære drosjenæringen blir parkert av pirattaxier, og hvordan lovlige sjåfører tjener markant mindre siden piratkjøring blir stadig mer populært.

Saken har skapt sterk debatt i sosiale medier. I en Facebook-gruppe, der alle som ønsker skyss med privattransport kan bli medlem, har 200 medlemmer kommet med til dels sterke kommentarer om virksomheten.

Altfor dyrt å ta taxi. Altfor lang ventetid. Æ ringe heller en kompis å jer han en hudrelapp, den summen inkl til/fra inkl venting.

Mann på Facebook

Støtter pirattaxi

Mer enn hundre av kommentarene argumenterer til fordel for pirattaxier – til tross for at det står i gruppens reglement at det ikke er lov å ta betalt for å kjøre uten løyve.

De fleste kommentarene går på at vanlige taxier er for dyre, men det klages også på lang ventetid, hasardiøs kjøring, og sure sjåfører.

E jo ikke rart dem miste kunda. Når sjoføran e sur å grinat å det tar 1 time før dem har mulighet å hente 1 person så sir det sæ jo sjøl at folk ikke gidd å stå i køan å heller leite etter andre som e tilgjengelig:p

Kvinne på Facebook

Flere sier også at de tidvis kjører pirattaxi selv.

Når æ kjøre så står nr mitt hær, eller folk kan ta kontakt på pm. Når d ikke står nå hær, så e ikke æ på veien. æ kjøre som sagt, ikke så ofte. Kjøre bare når æ har tid til det, å nu e det godt over en mnd siden sist æ va å ratta, å lengre tid blir det før æ e å kjøre igjen.

Kvinne på Facebook
Taxinæringen sliter på grunn av pirater

Drosjesjåfør Linn Dalheim sier hun taper 5000 kroner i måneden til pirattaxinæringen. Her sammen med drosjeeier Tor Egil Hansen.

Foto: Eirik Hind Sveen/NRK

Spørsmål om sikkerhet

Likevel er det mange som tar til ordet for at de ikke er interessert i pirattaxi, og at de tar avstand fra det.

Noen argumenterer direkte imot påstander om sure sjåfører og urimelige priser, mens andre tar opp spørsmålet om sikkerhet.

Norske taxisjåfører må levere legeattest og politiattest før de får bli sjåfør, og har en rekke tiltak for at brukeren skal kunne være trygg.

– Vi har krav til løyvehaver, vi har krav til biler og til opplæring. Alle våre sjåfører har førstehjelpskurs. Må det virkelig skje noe før noen tar tak i det og ser faren ved det, spør drosjeeier Tor Egil Hansen.

Lignende utsagn kommer også på gruppa.

I en lovlig drosje så er du forsikret opp og i mente, du vet at sjåføren er edru, du vet at sjåføren ikke er volds eller sedelighetsforbryter, du vet at sjåføren ikke lider av sykdommer som kan påvirke sikkerheten og du vet at bilen er i forskriftsmessig tilstand. Du kan ikke være 100 % sikker på at dette er tilfellet i en pirattaxi.

Mann på Facebook

– Få dere en jobb!

Norges Taxiforbund mener bruken av sosiale medier har ført til en eksplosjon av pirattaxier i Norge – spesielt det siste året.

Knut Thomassen
Foto: Norges Taxiforbund

– Få dere jobb i taxinæringa. Det er oppfordringen til de som kjører pirattaxi i Finnmark fra styreleder i Norges Taxiforbund, Knut Thomassen.

Han har sett seg lei av at pirattaxier ødelegger markedet for næringa, og vil heller råde piratsjåførene til å oppsøke taxisentralene for å få seg en redelig kjøre-jobb.

– Da bidrar de litt til samfunnet istedenfor å bygge ned, slik de gjør med en hel næring i dag, sier Thomassen.