Hopp til innhold

Sikkerhetsslurv fører til flere dødsulykker

Manglende hjelm og sikkerhetsbelte går igjen i dødsulykkene på norske veier.

Uten bilbelte

Hele 36 prosent av alle omkomne i bil i 2014 brukte ikke bilbelte.

Foto: Anne Torhild Nilsen / NRK

– Hadde flere bruk bilbelte, sykkelhjelm og annet sikkerhetsutstyr hadde mange flere kommet fra dødsulykkene med livet i behold, sier Guro Ranes i Statens vegvesen.

Hele 36 prosent av alle omkomne i bil i 2014 brukte ikke bilbelte, og seks av 12 syklister som mistet livet brukte ikke hjelm. Dette viser Statens vegvesen ulykkesanalyser.

– Dette er færre enn tidligere år, men fortsatt skremmende høyt, melder vegvesenet.

Guro Ranes

Guro Ranes i Statens vegvesen oppfordrer bruk av sikkerhetsbelte, sykkelhjelm og annet sikkerhetsutstyr når man skal ut i trafikken.

Foto: Knut Opeide

Prioriterer sveis foran sikkerhet

Når det kommer til bruk av hjelm der det enkle årsaker til at vi dropper denne.

– Vi ser spesielt ungdommer og kvinner dropper hjelmen på grunn av forfengelighet, de vil ikke ødelegge sveisen, sier Knut Larsen som er distriktsleder i Trygg Trafikk Finnmark.

Han oppfordrer foreldre til å være gode rollemodeller for barna, spesielt når de kommer opp i tenårene.

– På barnetrinnet er barna veldig flinke til å bruke sykkelhjelm, men når de nærmer seg ungdomstrinnet dropper de den.

Å bruke sykkelhjelm er derimot ikke påbudt i Norge.

Seks av ti nordmenn sa under en undersøkelse i 2014 at sykkelhjelm burde bli påbudt, men både Syklistenes Landsforening og Statens vegvesen har tidligere gått imot dette fordi det ville få færre til å sykle.

– Så lenge det ikke er påbudt kan man ikke kreve at folk skal bruke hjem, men den dagen uhellet virkelig er ute kan skadene bli mye verre uten, sier Knut Larsen.

(Saken fortsetter under bildet.)

Jente sykler med sykkelhjelm

På barnetrinnet er barna flinke til å bruke sykkelhjelm, men når de nærmer seg ungdomstrinnet slutter de.

Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

For lite kunnskap fører til ulykker

Det er derimot ikke bare sikkerhet vi her til lands slurver med. Mangel på kunnskap og erfaring gjør at flere skader seg i trafikken.

Feilvurderinger av bilfører er en medvirkende årsak i nesten halvparten av alle dødsulykkene i 2014 her i landet.

– I over 80 prosent av disse ulykkene med førerfeil har dette vært avgjørende eller i stor grad medvirket at dødsulykken inntraff, sier Guro Ranes i Statens vegvesen.

Knut Larsen

Knut Larsen, distriktsleder i Trygg Trafikk Finnmark sier vi slurver mest med sikkerheten når vi kjører i byene.

Foto: Trygg Trafikk

Møteulykker har vært den største ulykkesgruppen det siste tiåret. Mer enn 70 prosent av dødsulykkene på veiene i 2014 kom av utforkjørings- og møteulykker.

Hva dette kommer av er usikkert, men hver tredje bilist er uoppmerksomme og holder på med andre ting når de kjører bil, ifølge en ny undersøkelse av Trygg Trafikk.

Slurver mest i byen

Når det gjelder Finnmark påpeker Trygg Trafikk Finnmark at bilister og syklister i nord verken er verre eller bedre enn resten av landet når det kommer til sikkerhet.

Der vi alle derimot slurver mest, er når vi kjører byen.

– Når vi kjører utenom byen så bruker vi bilbelte, men når vi er i byen er fraværet av bilbeltet mer til stede, sier Knut Larsen.

– Det kommer av at det er flere politikontroller i byene enn ute på landeveien.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark