– Hadde flere bruk bilbelte, sykkelhjelm og annet sikkerhetsutstyr hadde mange flere kommet fra dødsulykkene med livet i behold, sier Guro Ranes i Statens vegvesen.
Hele 36 prosent av alle omkomne i bil i 2014 brukte ikke bilbelte, og seks av 12 syklister som mistet livet brukte ikke hjelm. Dette viser Statens vegvesen ulykkesanalyser.
– Dette er færre enn tidligere år, men fortsatt skremmende høyt, melder vegvesenet.
Prioriterer sveis foran sikkerhet
Når det kommer til bruk av hjelm der det enkle årsaker til at vi dropper denne.
– Vi ser spesielt ungdommer og kvinner dropper hjelmen på grunn av forfengelighet, de vil ikke ødelegge sveisen, sier Knut Larsen som er distriktsleder i Trygg Trafikk Finnmark.
Han oppfordrer foreldre til å være gode rollemodeller for barna, spesielt når de kommer opp i tenårene.
– På barnetrinnet er barna veldig flinke til å bruke sykkelhjelm, men når de nærmer seg ungdomstrinnet dropper de den.
Å bruke sykkelhjelm er derimot ikke påbudt i Norge.
– Så lenge det ikke er påbudt kan man ikke kreve at folk skal bruke hjem, men den dagen uhellet virkelig er ute kan skadene bli mye verre uten, sier Knut Larsen.
(Saken fortsetter under bildet.)
For lite kunnskap fører til ulykker
Det er derimot ikke bare sikkerhet vi her til lands slurver med. Mangel på kunnskap og erfaring gjør at flere skader seg i trafikken.
Feilvurderinger av bilfører er en medvirkende årsak i nesten halvparten av alle dødsulykkene i 2014 her i landet.
– I over 80 prosent av disse ulykkene med førerfeil har dette vært avgjørende eller i stor grad medvirket at dødsulykken inntraff, sier Guro Ranes i Statens vegvesen.
Møteulykker har vært den største ulykkesgruppen det siste tiåret. Mer enn 70 prosent av dødsulykkene på veiene i 2014 kom av utforkjørings- og møteulykker.
- Les også: Trygg Trafikk: Hold fokuset på veien
Slurver mest i byen
Når det gjelder Finnmark påpeker Trygg Trafikk Finnmark at bilister og syklister i nord verken er verre eller bedre enn resten av landet når det kommer til sikkerhet.
Der vi alle derimot slurver mest, er når vi kjører byen.
– Når vi kjører utenom byen så bruker vi bilbelte, men når vi er i byen er fraværet av bilbeltet mer til stede, sier Knut Larsen.
– Det kommer av at det er flere politikontroller i byene enn ute på landeveien.
- Les også: Ga refs etter bilbelte-slurv på TV
- Les også: – Hadde ikke gått bra uten sykkelhjelm