Etter å ha vært om bord på tunglastfartøyet Dockwise Vanguard siden februar har Goliat-plattformen nå blitt lastet av skipet. Goliat ble slept vekk fra skipet mellom sju og halv åtte i dag tidlig sier kommunikasjonsdirektør i ENI, Andreas Wulff.
– I løpet av en times tid så var plattformen slept vekk fra fraktefartøyet og ligger nå i fjorden utenfor Hammerfest på egen kjøl. Alt har gått etter planen og det ser veldig bra ut for øyeblikket, sier han.
- Les også:
- Les også:
Avhengig av pent vær
Wulff forteller at den største utfordringen knyttet til avlastningen er vind.
– Vi er avhengig av noenlunde stille vær for å kunne gjennomføre operasjonen. Det kjennetegner også en del av de andre operasjonene som også skal gjøres i tiden fremover. Vi lå og ventet litt på været i dag, sier han.
Tunglastfartøyet Dockwise Vanguard returnerer nå til andre oppdrag.
– Sannsynligvis vil vi aldri se Dockwise Vanguard igjen. Med mindre vi skulle få en ny stor innretning, og det skjer nok ikke med det første, sier han.
Slepebåter vil trekke Goliat-plattformen ut til feltet i løpet av første halvdel av mai forteller Wulff.
Verdens nordligste
Når Goliat-plattformen er på plass på Goliat-feltet blir dette verdens nordligste offshore oljefelt.
Ute på riggen er det om lag 120 personer som vil jobbe fordelt på tre skift. I tillegg har ENI etablert en driftsorganisasjon i Hammerfest på 60 personer. I tillegg vil flere titalls leverandører bidra med blant annet vedlikehold og modifikasjoner sier Wulff.
ENI har estimert at de skal hente opp 178 millioner fat olje. Det tilsvarer omtrent 15 års drift. Noe som tilsvarer et middels stort norsk oljefelt.