– Det er jo verre enn å reise til Syden, sier Ruth Sigurdsen om den framtidige veien til postkassen.
Sigurdsen bor i Reinfjorden i Kvænangen kommune i Nord-Troms. Sammen med de andre innbyggerne i den veiløse bygden må hun reise langt for å hente posten fra 1. april.
Da må innbyggerne reise til Burfjord for å hente blant annet regninger og medisin. Fordi de er avhengige av en hurtigbåt som kun har én avgang om dagen – tidlig om morgenen fra Reinfjorden, med retur sent på ettermiddagen – kan turen ta opp mot tolv timer.
– Det er hensynsløst å tre ting over hodet på folk. Plutselig står du der, helt forvirret og skjønner ingenting av samfunnet lengre. I gamle dager het det «Posten skal fram», men nå skal ikke posten fram, sier Sigurdsen.
Tror ikke Kvænangen er unik
Tidligere denne måneden klarte flere veiløse bygder i Nordland å finne en løsning på postdistribusjon, men foreløpig har man ikke funnet en alternativ i nabofylket.
Stortingsrepresentant og medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Sverre Myrli, tror også andre distrikt må forberede seg på nye postrutiner i framtiden.
– Bygdene i Kvænangen kan være starten på noe som kan ramme flere steder, sier Myrli.
Ap-politikeren mener det de har blitt forespeilet i de veiløse bygdene i Kvænangen er litt vel ekstremt.
– Sånn kan vi ikke ha det. Det må kunne finnes en løsning, for det går en hurtigbåt hit flere ganger i uka. Da er det bare vrangvilje av Posten og myndighetene om de i framtiden ikke kan finne en løsning for å få brakt posten ut dit folk bor.
– Flere hundre tusen kroner hvert år
I Norge har folk vært vant til å hente post i postkassa, selv om man bor i distriktene. Men nå har samfunnet blitt mer og mer digitalt, og mye post sendes elektronisk.
Posten sier de må ta grep, fordi det er kostnadskrevende å levere post til de små veiløse bygdene. De må effektivisere sin postdistribusjon innenfor de kostnadsrammene de har.
– Det er snakk om flere hundre tusen kroner hvert år. Da må vi se på muligheter for å kutte kostnader, sier pressesjef i Posten, John Eckhoff.
De gjør det de kan for å gjøre hverdagen lettere.
– Vi ser at det påvirker veldig mange, og at mange har sterke meninger om Posten. Men vi prøver å begrense ulempene ved å finne løsninger som vi antar skaper minst mulig ulempe når vi først må gjøre endringer, sier pressesjefen.
Men det kan få store konsekvenser for butikkeieren på øya Spildra i Kvænangen.
Må stenge butikken for å hente post
Rita Isaksen driver butikken på Spildra. Hun er avhengig av posten for å ta imot lokale varer og for å sende kontanter, regnskap og regninger.
Hun mener at Posten sin planlagte postløsning vil gi store ulemper for dem.
Blant annet må Isaksen selv stenge butikken for å hente posten.
– Vi har bare båt to ganger i uka. Må man bruke en av dagene i uka for å hente posten, så blir det vanskelig, sier butikkeieren.
– Jeg kjenner at det gjør vondt, rett og slett. Det er ikke greit.