Hopp til innhold

Reiselivssjef: – Slike program kan ha enorm PR-effekt

I fem dager ble Charlotte Iselin Mathisen og Anne Louise Gaup fulgt av et TV-team fra Storbritannia og BBC. Det resulterte i et sakte-TV innslag på 120 minutter som gikk på julaften i England. Responsen har siden vært enorm, og kan ha god effekt på turismen i nord.

All Aboard!

Charlotte Iselin Mathisen og Anne Louise Gaup ble fulgt i 5 dager av TV-teamet fra BBC. Nå mottar de enorm respons på sosiale medier.

Foto: Jan Helmer Olsen / The Garden Productions/BBC

– Jeg så at en engelskmann hadde skrevet på nett at det ikke holder med to timers "reindeer ride", det må være minst et døgn, ler Anne Louise Gaup.

Fem dager med et britisk filmteam i hælene har tydeligvis ikke skremt jentene, som begge svarer ja på spørsmål om de kunne tenkt seg å gjøre det samme igjen.

sleigh ride
Foto: Skjermdump fra twitter

Enorm respons

Programmet All Aboard! The Sleigh Ride ble sendt av BBC Four på selve julaften. I to timer følger vi Anne Louise (27) og Charlotte (24) på vandring over Finnmarksvidda sammen med tre reinsdyr og slede. Alt er filmet i sanntid, og programmet er strippet for alt som heter kommentarer og musikk.

Anne Louise

Anne Louise Gaup sier at hun gjerne ville gjort det igjen om muligheten kom.

Foto: Jan Helmer Olsen / The Garden Productions/BBC

Responsen på sosiale medier har vært enorm etter at programmet ble send, og jentene har mottatt haugevis av meldinger.

– De sier det var et nydelig program, og at de virkelig fikk julefølelsen av programmet, sier Gaup.

– Har aldri blitt så trøtt av å se på et program

– Jeg satt i to timer og så på den. Makan, jeg har aldri blitt så trøtt av å se på et program, sier Anne Louise.

– Syns du det var kjedelig?

– Nei nei, det var noe med at det var så rolig. Alle lydene var tatt rett ut av naturen, det var de lydene som gjorde at man ble totalt avslappet. Man kunne senke skuldrene når man så på det.

Se hele programmet her:

Kan ha enorm PR-effekt

Hilde Bjørkli, reiselivssjef i NordNorsk Reiseliv er ikke i tvil om at et program som All Abourd! Sleigh Ride kan skape reiselyst.

Joanna Lumley får oppleve det hun kom for - nordlyset.

Den 62 år gamle britiske superstjernens jakt på nordlyset førte til økt turisme i nord.

Foto: Fotograf Kjetil Skogli

– Vi merker hele tiden at TV-program påvirker turismen. Programmet som har hatt størst virkning var dokumentaren Joanna Lumley: Drømmen om Nordlyset.

Ifølge Bjørkli var det dokumentaren som virkelig gav gjennomslag for nordlysturisme.

– Hennes program var heller ikke spesielt actionfylt, det var stille og rolig. Sånne program, de som virkelig treffer folk i hjertet, har enorm PR-effekt.

– Turistene ønsker noe ekte

Hun forteller at flere leverandører i Nord-Norge rapporterer om at turistene ønsker seg det som er ekte.

– Det tror jeg veldig mange mennesker i dag lengter etter, det som bare ER. Der har Nord-Norge en større og større appell som reisemål, vi har ikke noe Disneyland eller Waterworld, ler hun.

Charlotte

Charlotte Iselin Mathisen under opptakene fra 1. - 5. desember.

Foto: Jan Helmer Olsen / The Garden Productions/BBC

Flere nyheter fra Troms og Finnmark