NRK Meny
Normal

Rederi endret billettpriser uten vedtak

– En feiltagelse, sier ledelsen i Boreals fartøyavdeling etter at selskapet oppjusterte billettprisene for hurtigbåter uten gyldig vedtak fra fylkespolitikerne.

Hammerfest
Foto: Allan Klo

Den første uka av 2017 betalte nemlig reisende for mye når de benyttet hurtigbåt. Det gjelder åtte båtruter i Vest-Finnmark. Den første som reagerte, var SV-politiker Reidar Johansen fra Hammerfest.

– Jeg stusset over at det kom endringer i takstene uten at fylkespolitikerne hadde godkjent dette. Derfor sendte jeg en mail til fylkets samferdselsavdeling, som benektet at det var innført nye takster. Da skjønner man jo at noen har gjort en tabbe, sier han.

Hurtigbåtdemonstrasjon

– Hendelser som dette er uheldig for tilliten mellom brukerne og det samferdselssystemet som er etablert, mener lokalpolitiker i Hammerfest, Reidar Johansen (SV)

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Misforståelse

– Det er jo ikke heldig, men ting skjer. Det er kanskje fort gjort å misforstå, sier konstituert samferdselssjef i Finnmark, Jørgen Blix.

– Takstendringene fra nyttår kun gjelder ferger som kommer under riksregulativet, og det gjelder altså ikke hurtigbåtene, understreker han.

Etter planen skulle samtlige takster opp til behandling i fylkestingets møte i desember. Av forskjellige grunner ble saken utsatt til mars. Nye billettakster kan derfor være på plass tidligst 1. april 2017.

Steinar Mathisen

– Her er det bare å beklage. Samtidig vil jeg understreke at de som ønsker det, kan få refusjon ved å kontakte Boreal, sier leder for Boreal Sjø, Steinar Mathisen.

Foto: Allan Klo

Vil refundere

– Det som har skjedd, er at det under innføringen av appen Mobillett har kommet et høringsutkast på nye takster. Uheldigvis ble dette lagt inn i det nye billettsystemet ved en feiltagelse, sier leder for Boreal Sjø, Steinar Mathisen.

Han sier rederiet ble gjort oppmerksom på feilen sist fredag, men understreker at takstene umiddelbart ble korrigert til riktig nivå.

– Her er det bare å beklage. Samtidig vil jeg understreke at de som ønsker det, kan få refusjon ved å kontakte Boreal, sier Mathisen.

– Uheldig for tilliten

Reidar Johansen mener det hele er et hendelig uhell, men:

– For å si det forsiktig, har det jo vært temmelig kaotisk på båtsiden innenfor samferdsel i Finnmark det siste året. Det betyr at hendelser som dette er uheldig for tilliten mellom brukerne og det samferdselssystemet som er etablert. Så får man håpe de ansvarlige rydder opp, sier han.