NRK Meny
Normal

Redd for å bli isolert når flyplassen skal fjernstyres

Avinor vil fjernstyre fem nordnorske flyplasser fra Bodø. – Vi har verken internett eller mobildekning som gjør det mulig, fortviler ordføreren i Gamvik.

Mehamn

SÅRBART: Lokalsamfunnet i Mehamn blir sårbart hvis lufthavna blir fjernstyrt, frykter ordføreren.

Foto: Torill Olsen

Mehamn lufthavn er valgt ut sammen med Berlevåg, Værøy, Røst og Hasvik til å bli fjernstyrt fra 2017. Det meldte Avinor i dag. Det er bare noen uker siden Avinor-styret bestemte seg for å planlegge et tårnsenter i Bodø, og nyheten kom som et sjokk på ordfører Inga Manndal.

– Jeg er ganske opprørt, fordi jeg trodde det skulle en del prøving og sjekking til for å se om dette i det hele tatt lar seg gjøre. Dette går kjempefort for seg, sier Manndal til NRK.

Utsatt for uvær

Hun mener Finnmarks-kommunen blir svært sårbar uten lokal styring av flyplassen.

– Vi bor på en værhard kyst, og vi har usikker strømforsyning. Innimellom har vi vært uten strøm opptil et par dager. I tillegg har vi dårlig utbygd fiber og dårlig mobildekning. Er slike ting tatt med i vurderingen, tenker jeg da.

Manndal viser til at denne vinteren har hatt mye uvær. Veiene har vært stengt og hurtigruta har seilt forbi – mens flyene har vært livlina til omverdenen.

– Det var såpass gunstig vindretning at våre små fly kom og gikk ganske greit. Om vi skulle blitt totalt isolert og bli uten anløp av fly, fordi vi ikke har bemanning i tårnet, det ville være helt fortvilende.

Eneste ambulanse-mulighet

Avinor skriver på sin nettside at de vil spare 30–40 prosent på å kutte tårntjenesten ved hver enkelt flyplass. Manndal frykter at hennes kommune må betale dyrt for innsparingen.

– Man kan gjerne være med på forandringer i verden, men det må være en trygghet for befolkningen. Ambulanseflyene er her temmelig ofte, nettopp fordi uværet ikke gir noen alternativer.

Ifølge Avinors pressemelding må Luftfartstilsynet godkjenne løsningen med fjernstyring før den settes i drift.

Avinor: - Et godt nett

I en epost til NRK skriver Avinor at de allerede i dag har et godt nett til Mehamn lufthavn – siste forbindelse etablert september 2014.

«Denne fiberen bruker vi i dag de systemene vi trenger på lufthavna. Så langt har vi ikke hatt noen driftsforstyrrelser på denne linja. Dette er Avinors egen linje, som ikke brukes til mobiltelefontrafikk, privat bredbånd eller andre tjenester. For fjernstyrte tårn, skal alle lokasjoner ha doble linjer for å sikre en backup. På mange lufthavner er dette allerede på plass, på øvrige lufthavner (som Mehamn) vil det være på plass før innføringen av fjernstyring».

Avinor får også illustrert dette i en epost til NRK i dag:

Da skjer akkurat det samme som skjer ved strømbrudd i dag – det er ingen forskjell selv om det er fjernstyrt tårntjeneste. Vi har flere løsninger for å sikre strømforsyning, med nødstrøm/aggregat på alle lufthavner.

Skulle alt dette svikte, stenges lufthavna – men den situasjonen er altså helt lik dagens situasjon.