Hopp til innhold

Rådmann bekymret for store planer i Hammerfest

Hammerfest skal bygge ny havn til 325 millioner kroner, og blir det største kommunale prosjektet i nyere tid.

Rådmann i Hammerfest Leif Vidar Olsen

BEKYMRET FOR MER LÅN: Rådmann i Hammerfest, Leif-Vidar Olsen, mener kommunen allerede har ganske mye gjeld.

Foto: Allan Klo / NRK

Formålet er en mer miljøvennlig havn der tyngre godstransport skal flyttes vekk fra sentrumsområdene og inn mot industriområdene i Rypefjord.

Rådmannen er derimot bekymret for å ta opp nye lån.

– Det handler om å omorganisere havna, sier Per Åge Hansen

Sagt litt enkelt, man skal rense opp i den svært forurensede havbunnen i indre havn, utvide dagens kaianlegg til 3000 kvadratmeter, videreutvikle fiskerihavna på Fuglenes, og få tungtrafikk vekk fra bykjernen.

Ikke så rent få trailere må gjennom et allerede tungt belastet trafikkbilde for å sende eller hente varer fra godsfartøy, som konkurrerer med passasjerfartøy om kaiplass.

– Så man legger opp til mykere trafikk. Og det blir mindre mengder tunggods, og mer persontransport, sier havnesjef Per Åge Hansen.

Det største prosjektet

Havneplanen er en betydelig del av kommunens andre prosjekt som skal gjøre byens sentrum mer tilgjengelig for de myke trafikantene. Sjøgata, som strekker seg fra hovedgata og ned mot hurtigrutekaia, skal bli gågate, og havnepromenaden fullføres til også å inkludere rådhusplassen.

Men alt dette koster kommunen store penger, og havneprosjektet vil alene få en beregnet prislapp på 325 millioner kroner.

– Det er det største vi noen gang har planlagt, sier rådmann Leif Vidar Olsen.

Hammerfest

Hammerfest Havn omsatte i fjor for 40 millioner kroner. Til tross for en nedgang i turistskipanløp, er det en firedobling før Snøhvit-prosjektet snudde opp ned på alt for ti år siden.

Foto: Allan Klo

Har stor gjeld

En betydelig del av totalkostnaden skyldes tidenes ryddesjau av den svært forurensede sjøbunnen i havnebassenget.

Her har Hammerfest kommune tatt høyde for et tilskudd fra Miljødirektoratet på drøye 112 millioner kroner. Kystverket går inn med 25 millioner, noe som gjør at havnevesenet må gjøre et låneopptak på 140 millioner kroner. Ikke bra, mener Olsen.

– Vi har i økonomiplanen til kommunen sagt at vi ikke skal ha mer lånegjeld. Den er nå på 2 milliarder, sier rådmannen.

Hammerfest Havn omsatte i fjor for 40 millioner kroner. Til tross for en nedgang i turistskipanløp, er det en firedobling før Snøhvit-prosjektet snudde opp ned på alt for ti år siden.

Hammerfest

Men alt dette koster kommunen store penger, og havneprosjektet vil alene få en beregnet prislapp på 325 millioner kroner.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Trygg på gjelda

I dag står Hammerfest Havn med en lånegjeld på 120 millioner kroner. Om havneprosjektet realiseres, vil det stå klart om tre-fire år. Da vil gjelden ha steget til 260 millioner kroner.

Havnestyrets leder, John Wahl, er trygg på at økonomien vil holde.

– Ja, vi mener det er grunnlag for det med inntektene vi får fra kaia og bygget. Det er kaiavgift og leieinntekter, sier han.

– Er du trygg på at kommunen kan betjene denne gjelda?

– Ja, det er jeg, sier Wahl

Flere nyheter fra Troms og Finnmark