NRK Meny
Normal

Privatpersoner samler inn millionbeløp til veldedighet via sosiale medier

På under en måned har Synne Gamborg (18) gjennom Facebook samlet inn over 25.000 kroner til Kreftforeningen.

Innsamlingsaksjon for Kreftforeningen

Gamborg har selv opplevd å miste noen hun er glad i på grunn av kreft. Da hun så en mulighet til å bruke 18-årsdagen sin til å bidra til å samle inn penger til Kreftforeningen, var dette noe hun ønsket å gjøre med stor glede.

Foto: Skjermdump

– Jeg hadde aldri forventet å samle inn så mye da jeg startet innsamlingen 22. januar. I begynnelsen var målet å samle inn 2.000 kroner. Nå har jeg som mål å samle inn 30.000 kroner innen 22. februar, sier Synne Gamborg.

18-åringen er en av mange som har tatt i bruk Facebooks nye innsamlingstjeneste. Siden oktober er det opprettet 1.400 nye bursdagsinnsamlinger for kreftforeningen på Facebook.

Synne Gamborg

– Med den givergleden som har vært er jeg helt sikker på at jeg kommer til å nå det nye målet på 30.000 kroner innen 22. februar, sier Synne Gamborg.

Foto: Privat

– Jeg mistet en veldig god venninne, tante og farfar på kort tid. Det har gjort meg bevisst på hvor viktig arbeidet til kreftforeningen er. Jeg har forstått hvor mye penger som faktisk kreves for å få til alt de gjør.

Innsamling kreftforeningen

Bursdagsinnsamling for Kreftforeningen har hatt stor pågang. På organisasjonens Facebook-side kan man se at enkeltpersoner har samlet inn opp til 27.000 kroner via denne innsamlingsmetoden.

Foto: Skjermdump

2,3 millioner til Kreftforeningen

– Vi ser at bidragene som blir gitt kommer fra folk i alle aldersgrupper, sier pressesjef i Kreftforeningen, Andreas Bjørnstad.

Kreftforeningen startet innsamlingsavtalen med Facebook i oktober, og forteller om en stadig økning av enkeltpersoner som benytter denne tjenesten. Ved hjelp av «Bursdagsinnsamling for Kreftforeningen» er det samlet inn i over 2,3 millioner kroner.

– Kan man være sikker på at bidragene faktisk går til Kreftforeningen?

– Ja. Vi har et samarbeid med innsamlingskontrollen, som er et objektivt kontrollorgan og et kvalitetsstempel. I tillegg gir systemet vi bruker via Facebook trygghet i at pengene går til Kreftforeningen, svarer han.

Andreas Bjørnstad

Pressesjef Andreas Bjørnstad i Kreftforeningen sier de er avhengige av bidragene de får fra enkeltpersoner for å kunne fortsette arbeidet de gjør.

Foto: Agnete Brun

Kreftforeningens innsamlingsaksjon er bare en av mange organisasjoner som benytter sosiale medier til å samle inn penger.

Redd Barna og Unicef er andre eksempler på dette. En kommunikasjonsrådgiver i Unicef forteller at også de ser et stort engasjement i å samle inn penger på denne måten.

Når ut til den yngre målgruppen

Ifølge sosiale medier-ekspert Marius Karlsen i Helt Digital er dette en tjeneste levert av Facebook som startet i USA i fjor. Denne funksjonen gir alle brukere av Facebook muligheten til å opprette en innsamlingsaksjon.

– Det er fantastisk at Facebook gjør det enklere å støtte veldedige organisasjoner, men som alt annen i verden er det viktig å se helheten og forstå hvorfor de gjør som de gjør.

Marius Karlsen

Marius Karlsen i Helt Digital forklarer at en av grunnene til at innsamlingsaksjoner på sosiale medier går så bra er fordi vi mennesker er opptatt av å vise hvor snille vi er.

Foto: Helt Digital

Karlsen forteller at forskningsrapporter viser at Facebook verken er bra for demokratiet eller folks psykiske helse, så behovet for å gjøre noe positivt er veldig stort.

Det å åpne for pengeinnsamlinger er bare ett av mange initiativ som ble rullet ut i kjølvannet av en massiv spredning av falske nyheter, russisk propaganda og trusler om reguleringer.

– Det er til og med folk yngre enn meg igjen, som har donert penger til innsamlingen. Jeg tror Facebook er en fin kanal å nå ut til en større målgruppe på, sier Synne Gamborg.