– Det som kjennetegner Listhaug som politiker er at hun er ekstremt flink på PR, sier Ketil Raknes, høyskolelektor i PR og samfunnspåvirkning ved Høyskolen Kristiania.
Han forteller at spørsmålet enhver politiker stiller seg er: «Hvordan skal jeg få pressen til å dekke det jeg gjør?»
Her går Listhaug mange andre en høy gang. Det så vi sist onsdag denne uka, da hun og partifelle Bård Hoksrud møtte uanmeldt opp på rådhuset i Vardø, for å hjelpe den muskelsyke Christi Andreassen.
Pressen var invitert til å overvære seansen, som endte med at ordfører Robert Jensen (Ap) skjelte ut de to stortingsrepresentantene. Han kritiserte Frp-politikerne for å ha iscenesatt et stunt for å få oppmerksomhet – og riksmedier, som NRK, for å fotfølge Listhaug for å få det neste store oppslaget.
– Konflikt viktig kriterium
I kjølvannet har debatten handlet om hvilke metoder politikere bruker for å få medieoppmerksomhet om en sak, og i hvilken grad pressen faktisk bare fotfølger Listhaug – og hvorfor.
Ifølge Raknes er svaret på det siste spørsmålet enkelt:
– Hun forstår mediene bedre enn de forstår seg selv.
Høyskolelektoren mener Listhaug vet hvilke nyhetskriterier mediene jobber etter, og hvilke knapper hun skal trykke på for å komme i media.
– Konflikt er et av de viktigste kriteriene for hva som er en nyhet i politisk sammenheng, og skaper du politisk konflikt kan du være helt sikker på at journalister dekker det.
På den måten stiller hun mediene overfor et dilemma, fordi man vet at ved å bli invitert til et opplegg, så kan det ligge en kynisk hensikt bak. Samtidig er det for interessant til å ikke lage en sak på det, forteller Raknes.
– Du ser det samme dilemmaet med Trump i USA. Mediene klarer ikke å la være å dekke alt han gjør, fordi medienes definisjon av en nyhet tilsier det.
– Vi liker jo engasjement
Anniken Renslo Sandvik, ansvarlig redaktør i Finnmarken, mener mediedekningen av Listhaug-stuntet gikk litt over stokk og stein denne gangen.
Hun synes i utgangspunktet det er fint at politikerne er ute og snakker med folk, ikke minst at politikere fra Oslo tar den lange turen til Finnmark. Men fra medienes side kan det bli skummelt når en blir med på stunt som ingen egentlig visste hva gikk ut på i forkant.
– Men hvorfor biter media på disse stuntene?
– Fordi vi ser at disse sakene engasjerer. Du får alltid mye engasjement for og mot, og det liker vi jo å ha i spaltene våre, sier Sandvik.
– Det samme i ny form
Elin Floberghagen, generalsekretær, Norsk Presseforbund, mener det er en viktigere journalistisk oppgave å dekke saker der helsevesenet ikke strekker til – enn å følge PR-stuntet til Listhaug og Hoksrud.
– Media må i alle fall være bevisst på at de er helt avgjørende for at dette stuntet skal lykkes. Når det er sagt; politikere fra alle partier har i alle år forsøkt å tiltrekke seg medienes oppmerksomhet. Sånn sett er dette bare det samme i en ny form, sier Floberghagen.