Slike spor blir stadig vanligere i naturen i Finnmark. Miljøverndepartementet har ikke tiltak før tidligst mai neste år. (Foto: NRK)
Både Fylkesmannen og fylkeskommunen har bedt om hjelp, men miljøvernminister Knut Arild Hareide har foreløpig ikke noe å bidra med. Tidligst i mai neste år kommer det noe konkret fra departementet, sier statsråden til NRK.
Etter at NRK ved en rekke anledninger har bedt både den forrige miljøvernministeren Børge Brende og den nåværende Knut Arild Hareide om å redegjøre for departementets syn, fikk vi endelig et intervju torsdag ettermiddag.
Venter på boikottet prosjekt
Men Hareide vil ikke si noe om hva han vil prioritere, eller hva departementet kan bidra, med før et lokalt prosjekt er avsluttet. I dette prosjekt skal åtte kommuner gi sine forslag til hvordan barmakskjøring og skuterkjøring kan reguleres lokalt. Prosjektet ble startet av Brende for snart to år siden, og etter at prosjektet ble satt igang har ikke Miljøverndepartementet gjort noe for å få slutt på problemer med ulovlig og skadelig barmarkskjøring.
Fiasko i Kauto
Kautokeino er en av kommunene som er med i prosjektet. Der har antallet dispensasjoner ikke gått ned og kommunen har lagt sitt prosjektarbeid på is etter at den løsslupne praksisen er kritisert fra blant andre fylkesmannen. Fiaskoen der har ikke satt noen fortgang i departementets arbeid:
Knut Arild Hareide.
– Jeg er villig til å se på endringer, men ikke før vi er ferdig med forsøkene. Det synes jeg ville være uansvarlig både i forhold til kommunene som er med på prosjektet og at vi ønsker best mulig kunnskap.
- Men selv om det finnes dokumentasjon på at prosjektet ikke fungerer, mener du at det er mer uansvarlig å gripe inn nå enn å vente?
- Vi vet ikke om prosjektene har fungert eller ikke fungert på en god måte, for de er ikke avsluttet, sier Hareide.
Ikke konkret
På direkte spørsmål fra NRK vil ikke Hareide avvise at kommuner med liberal dispensasjonspraksis kan miste retten til å bestemme hvem som skal få lov til å kjøre i naturen, eller at det kan være aktuelt å gi fylkesmannen muligheter til å straffe dem som gir dispensasjoner i strid med regelverket. Men han vil foreløpig ikke gi noen konkrete eksempler på hva som kan være aktuelt.
Flere instanser i Finnmark har ønsket å få omfanget av skadene dokumentert, men det mener Hareide er unødvendig:
- Mangel på dokumentasjon er ikke problemet. Vi vet veldig mye om skadevirkningene, og jeg vil ikke prioritere å bruke ressurser på det nå.
Må rydde opp selv
Heller ikke gjenoppretting av skader på Finnmarksvidda vil Hareide prioritere:
- Der mener jeg at de som står ansvarlig for skadene må gjøre opp for seg. Der blir det viktig at de kommunene som åpner for en liberal praksis, må ta ansvar for dette. Dessverre har jeg ikke noen midler til å bruke på de formålene.
- Men kommunene vil vel bestride at de er ansvarlige for spor etter ulovlig kjøring?
- Men den dispensasjonspraksisen som blir fulgt nå, er det klart at det er den som er hovedproblemet, mener Hareide.
Kirsti Saxi.
Saxi skuffet
Fylkesvaraordfører i Finnmark, Kirsti Saxi, mener miljøvernministeren er passiv i forhold til den ulovlige barmarkskjøringa.
– Miljøvernministeren har jo de overordnede ansvaret for å følge opp motorferdselsloven. Når fylkesmannen påviser at den ikke blir fulgt av enkelte kommuner, at innsigelser fra fylkesmannen ikke blir fulgt, og at kommunene gjør som de vil, bør det ringe ganske mange bjeller hos miljøvernministeren. Han burde ta dette mye mer seriøst, sier Kirsti Saxi til NRK.