Ifølge avisa skal ENI ha startet oljeproduksjon selv om selskapet fikk beskjed i forkant om at det var så alvorlige feil på Goliat, at en slik gjenåpning ville være brudd på sikkerhetsregler mot eksplosjonsfare.
– På en plattform der du har olje og gass må du ha kontroll på tennkilder. Det er svært viktig. Det er snakk om stor ulykkesrisiko her. Vi har gitt pålegg der operatøren må holde produksjonen stengt inntil de har kontroll på dette, sier pressekontakt Øyvind Midttun i Petroleumstilsynet til dn.no.
Ifølge Dagens Næringsliv valgte oljeselskapet å gjenåpne produksjon 3. oktober, selv om tilsynet påpekte alvorlige feil ved plattformen.
Blant annet var en delegasjon fra Ptil i slutten av september på plattformen, og ga ifølge DNs dokumenter klar beskjed om at det var alvorlige mangler ved sikkerheten til de elektriske motorene på plattformen.
Når oljeselskapet starter produksjonen igjen, varsler vernetjenesten på Goliat selv tilsynet på grunn av bekymringer.
Mener kravet kom seinere
NRK tar kontakt med kommunikasjonsdirektør i ENI Norge, Andreas Wulff.
– Stemmer det at dere gjenåpnet produksjonen på Goliat før petroleumstilsynet tillot det?
– Det lå ikke noe krav fra Ptil da vi startet produksjonen. Det kravet kom først i pålegg den 6. oktober, svarer han NRK,
Til DN sier Wulff også at de ikke ønsker å kommentere kommunikasjonen mellom selskapet og Ptil, og at de vil ente med å gjenoppta produksjonen til de har rettet opp påleggene.
- Du kan lese mer om selve tilsynet her:
– Tas på alvor
Videre forklarer Wulff at selskapet nå jobber med å etterkomme kravene fra Petroleumstilsynet.
– Vi tar pålegget fra Petroleumstilsynet på største alvor og gjør nå en omfattende jobb for å etterkomme kravene i påleggene, og det omfatter arbeid knyttet til det elektriske anlegget, sier han til NRK.
Han forklarer at de også har satt i gang et større arbeid for å kartlegge potensielle tennkilder knyttet til de elektriske motorene.
– Vi gjør tekniske, operasjonelle og organisatoriske tiltak i nært samarbeid med arbeidsrepresentanter og tekniske fagdisipliner for å etterkommet kravet fra Ptil, sier Wulff.