– Det vi frykter at dersom det skjer en ulykke her vil det være forferdelig vanskelig å få samlet opp oljen, og unngått at den gjør skade på livet i fjorden, sier Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet.
Russiske oljetankere skal i år pumpe seks millioner tonn råolje over i møtende tankskip i Bøkfjorden i Sør-Varanger (se bildet lenger ned i saken).
Mens Norterminal ikke vil svare på om det pågår omlastinger, er naturvernforbundets Lars Haltbrekken svært kritisk til det som pågår i Sør-Varanger.
– Den er definitivt mindre enn en kilometer. Dersom klima- og miljøministeren ikke hadde svekket regelverket i fjor, så hadde ikke den oljeomlastingen som nå finner sted vært lov å gjennomføre, sier Haltbrekken.
Pågår omlasting nå
Lasten fra enda en russisk oljetanker blir nå lasta over i et møtende tankskip i Bøkfjorden i Sør-Varanger. I går ble tankeren "Kapitan Gotsky" tømt og forlot Bøkfjorden i dag tidlig. Dette bekrefter Vardø Trafikksentral.
Omlastinga skjer til tross for at det i går var fjordis nært opp til skipene noe som kan svekke oljevernberedskapen vesentlig.
- Les også:
- Les også:
Lar selskapet selv vurdere risikoen
Det Haltbrekken refererer til, er at regjeringen har overstyrt eget direktorat, og latt selskapet Norterminal selv vurdere sikkerhetsrisikoene ved å laste råolje mellom oljetankere i Bøkfjorden - også når fjorden er islagt.
Etter det NRK kjenner til, skal det ha foregått oljeomlasting onsdag ettermiddag.
Kilder på stedet sier båtene var lagt inntil hverandre og startet på prosedyren med en omlasting, selv om isen lå i nærheten av området.
- Les også:
- Les også:
– Gitt etter for press fra næringslivet
– Det viser jo helt klart at Klima og miljøministeren har gitt etter for press fra næringslivet. Og svekket miljøreglene til denne typen oljeomlasting, sier Haltbrekken.
Jakob Stolt-Nielsen som er ansvarlig fra Norterminal, vil ikke svare på om det har foregått oljeomlasting i Bøkfjorden onsdag, men sier følgende til NRK.
– Vi opererer innenfor meget strenge vilkår, det gjør vi i dag også. Vi har hatt tre dager med avbrudd og ingen operasjoner, sier Stolt-Nielsen.