NRK Meny
Normal

Oljearbeidere på Goliat avviser at de frykter arbeidsplassen sin

– Vi er ikke redde, sier fagforeningen. De reagerer på beskyldningene fra Bellona, om at de jobber på en livsfarlig plattform.

Goliat av lasteskipet

Det har vært en rekke alvorlige feil og mangler på Goliatplattformen siden den startet opp i april i fjor. Nå har Eni Norge begynt å ta tak, sier fagforeningene og Petroleumstilsynet.

Foto: Allan Klo

– De har ikke vært redde for å reise ut, det er de hvert fall ikke nå. Sikkerheten blir tatt på alvor, sier klubbleder for Industri Energi i Eni Norge, Martha Skjæveland til NRK.

Martha Skjæveland

Klubbleder for Industri Energi i Eni Norge, Martha Skjæveland, sier det er oppløftende for arbeidstakerne at Goliat skal ha stans i produksjonen. Det viser at ledelsen lytter, mener hun.

Foto: Industri Energi

Sammen med fagforeningsleder Sigbjørn L. Botten i Lederne tar de til ordet for å få opp ryktet til Goliat-plattformen.

– Vi har vært verst i klassen, men bedriften har soleklare ambisjoner om å bli best og sikrest på norsk sokkel, sier Botten.

Bakgrunnen er Dagsrevyen-innslaget tirsdag, der Bellonas Frederic Hauge kom med sterke uttalelser i en debatt om olje.

Jeg syns det er oppsiktsvekkende når vi ser den enorme skandalen Goliat har utviklet seg til, der det er lovbrudd på lovbrudd. Det er en direkte farlig plattform, i dag er arbeiderne i livsfare om bord her, sa Hauge.

Bellonas leder med sterke uttalelser om Goliat-plattformen.

Bellonas leder med sterke uttalelser om Goliat-plattformen.

Flere alvorlige hendelser

Det stemmer ikke med Fagforeningens oppfatning.

– De ansatte føler seg trygge, og er ikke redde for å reise ut på jobb, sier Skjæveland.

Det er stor forskjell på stemningen nå kontra i fjor. Goliat er en av de mest spennende plattformene på norsk sokkel. Det er ingen tvil om at vi har hatt mange tekniske utfordringer som ingen andre har hatt, men det synes vi er ganske kult, sier Botten.

Sikkerheten på plattformen er mye omtalt. I 2016 var det 34 uhell og feil der, flere av dem kategorisert som alvorlige. I januar i år varslet Petroleumstilsynet at de kom til å ha tilsyn gjennom hele 2017.

Samtidig har ansatte og tillitsvalgte sendt flere bekymringsmeldinger til tilsynet, og krevd at plattformen stenges midlertidig.

Owe Waltherzøe i fagforeningen Safe har tidligere uttalt at flere oljearbeidere har vurdert å nekte å reise tilbake på plattformen. De mente situasjonen var usikker, følte seg utrygge og fryktet utreise.

Offshore-transport

Goliat-plattformen har hatt en rekke problemer. Under byggingen i Sør-Korea døde tre arbeidere. I juni fikk en person hodeskader under arbeid om bord, og i august måtte plattformen stenges ned i en måneds tid på grunn av problemer med strømtilførselen. Operatørselskapet Eni stanset igjen produksjonen på Goliat-plattformen i Barentshavet andre juledag på grunn av en skade på en losseslange.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Ser forbedringer

I mai i fjor ble Phil Hemmens ansatt som ny direktør i Eni Norge. Klubblederne mener det har stort betydning for miljøet på plattformen.

– Han har vært åpen, og samarbeidet med ledelsen har bedret seg betraktelig. Han er troverdig og får gjort det han skal gjøre, sier Skjæveland.

Anne Myhrvold er direktør for Petroleumstilsynet

Direktør for Petroleumstilsynet, Anne Myhrvold sier Eni har tatt tak i flere ting knyttet til sikkerhetssystemene på Goliat, men at det fortsatt er behov for forbedringer.

Foto: Siri Wichne Pedersen

Direktør for Petroleumstilsynet, Anne Myhrvold beskriver Goliat-plattformen som et komplekst og krevende prosjekt. Men Eni har tatt tak, og jobbet konstruktivt, sier hun.

– Eni har et stort forbedringsprosjekt gående, og vi ser forbedringer. Det er svært positivt at de ansatte opplever bedringer. Det skal være trygt å jobbe offshore, så det er godt å høre tilbakemeldingen.

Eni Norges kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff sier de har etablert et godt samarbeid med fagforeningene, og skryter av tillitsvalgte som har bidratt konstruktivt i planene.

– Vi har en god HMS-utvikling. Vi har ikke hatt alvorlige HMS-hendelser siden september i fjor. Vi går i riktig retning, sier Wulff.