– Det kan bli veldig interessant for hele Kyst-Norge. Det blir nærmest som å reise med Norge-Norge-bussen. «Jump on, jump off,» sier Giæver til Dagens Næringsliv.
Tre nye propellfly av typen Pilatus PC-12 med plass til ni passasjerer. 40 millioner kroner per stykk. Dette er hva flyselskapsgründer Ola O.K. Giæver jr. skisserer for sitt neste «comeback». Til NRK lanserer han også en plan om kortbanejetflyet PC-24.
– Du trenger ikke å lete etter kofferten i Tromsø, Bodø eller Trondheim. Du flyr direkte fra Hammerfest og Vadsø, rett til Gardermoen, rett til St. Petersburg, rett til London, sier han til NRK.
Gamle fly ga stopp
Det har ikke gått mer enn én måned siden kollapsen av hans første drøm, FlyViking – selskapet som i ettertid ble kritisert av flere eksperter.
FlyViking-kollapsen ble av Giæver selv og andre i selskapet forklart med flere dårlige utgangspunkt. Blant annet gamle Bombardier Dash-fly som stadig måtte vedlikeholdes.
– Vi gikk veien via et gammelt fly, 25 til 35 år gammelt. Det kostet mer enn det smakte. Jeg har fløyet denne typen fra det var nytt, men jeg tror det har gått ut på dato nå. Kanskje det hører hjemme på museum, sier Giæver.
– Det burde jeg ha visst, men det visste jeg ikke, fortsetter han.
– Spennende
Flyekspert Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI mener gamle fly på kortbanenettet er et generelt problem i hele Norge.
– Relativt store passasjerfly for kortbanenettet lages ikke lenger. Det er et problem som Widerøe også kommer til å møte. Kortbanenettet har en teknologisk utfordrende fremtid, sier han til NRK.
Andersen stiller seg avventende til det nye selskapet fra Giæver.
– Det er spennende med folk som prøver å få til ting, sier han, og gir flere anbefalinger til et nytt forsøk på flyselskap.
– Norwegian startet i sin tid med å se på rutenettet til SAS og finne destinasjoner som SAS ikke var interessert i å opprettholde ruter på- En slik strategi tror jeg også dette selskapet må gjøre. I tillegg er det en god strategi å ha nytt utstyr, fordi teknologien har gått langt videre de senere årene – særlig på vedlikehold, fortsetter han.
– Fly der vi lukter penger
Giæver selv mener han har lært og er klar på at neste eventyr skal skje med nye fly. Til Dagens Næringsliv utelukker han ikke at morselskapet til FlyViking, Viking Air Norway, vil operere flere flyruter på kysten i Norge de neste årene.
– Vi skal fly der vi lukter penger, sier han til avisen.
Til NRK forklarer Giæver at ingenting egentlig er sikkert, men at Pilatus-flyene er nye fly som han lenge har drømt om å fly på kortbanenettet.
– Det er ingen som vet hva som er ambisjonene for de neste årene. Dette er en idé jeg har, og har hatt, i mange år, forklarer han.
– Men nå planlegger du fremover. Vil vi se noen nye trekk fra dere de neste månedene, da?
– Det er det ingen som vet. Det blir plutselig.
- Les også: