NRK Meny
Normal

Vil erobre Distrikts-Norge med minifly

Én måned etter FlyViking ga opp, har gründer Ola O.K. Giæver neste plan klar. Sveitsiske propellfly med ni seter.

Ola Giæver har startet eget flyselskap

Gründer Ola Olasøn Krogseng Giæver jr. nekter å gi opp flyselskapsdrømmen. Én måned etter avviklingen av FlyViking, lanserer han neste plan for hvordan han skal erobre flymarkedet på kortbanenettet.

Foto: TOM BENJAMINSEN / ITROMSØ

– Det kan bli veldig interessant for hele Kyst-Norge. Det blir nærmest som å reise med Norge-Norge-bussen. «Jump on, jump off,» sier Giæver til Dagens Næringsliv.

Tre nye propellfly av typen Pilatus PC-12 med plass til ni passasjerer. 40 millioner kroner per stykk. Dette er hva flyselskapsgründer Ola O.K. Giæver jr. skisserer for sitt neste «comeback». Til NRK lanserer han også en plan om kortbanejetflyet PC-24.

– Du trenger ikke å lete etter kofferten i Tromsø, Bodø eller Trondheim. Du flyr direkte fra Hammerfest og Vadsø, rett til Gardermoen, rett til St. Petersburg, rett til London, sier han til NRK.

Pilatus PC-12

Pilatus PC-12 (bildet) er et mindre propellfly som ofte presenteres som et privatfly. Flyet kan lett lande på kortere flystriper. Bildet er tatt av Ola Giæver selv. Pilatus PC-24 er et litt større jetfly med plass til rundt ti passasjerer og 600 meter avgangsdistanse. Dagens Bombardier Dash-fly på kortbanenettet har plass til 37–39 passasjerer.

Foto: Privat

Gamle fly ga stopp

Det har ikke gått mer enn én måned siden kollapsen av hans første drøm, FlyViking – selskapet som i ettertid ble kritisert av flere eksperter.

FlyViking-kollapsen ble av Giæver selv og andre i selskapet forklart med flere dårlige utgangspunkt. Blant annet gamle Bombardier Dash-fly som stadig måtte vedlikeholdes.

– Vi gikk veien via et gammelt fly, 25 til 35 år gammelt. Det kostet mer enn det smakte. Jeg har fløyet denne typen fra det var nytt, men jeg tror det har gått ut på dato nå. Kanskje det hører hjemme på museum, sier Giæver.

– Det burde jeg ha visst, men det visste jeg ikke, fortsetter han.

Ola Giæver

Ola Giæver foran ett av hans FlyViking-fly i fjor. De tre Bombardier Dash 8–100-flyene hadde store behov for vedlikehold, og det fjerde flyet selskapet bestilte fikk aldri sjansen til å fly på kortbanenettet i Norge.

Foto: Ola Helness / NRK

– Spennende

Flyekspert Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI mener gamle fly på kortbanenettet er et generelt problem i hele Norge.

– Relativt store passasjerfly for kortbanenettet lages ikke lenger. Det er et problem som Widerøe også kommer til å møte. Kortbanenettet har en teknologisk utfordrende fremtid, sier han til NRK.

Andersen stiller seg avventende til det nye selskapet fra Giæver.

Espen Andersen, BI

Espen Andersen, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og entreprenørskap på Handelshøyskolen BI. – Flymarkedet er et uhyre tøft marked å gå inn. Det er et faktum at en hel del flyselskaper starter fordi folk ønsker å fly. Kanskje ikke fordi det er den store kommersielle muligheten i det, sier han til NRK.

Foto: Torbjørn Brovold / BI

– Det er spennende med folk som prøver å få til ting, sier han, og gir flere anbefalinger til et nytt forsøk på flyselskap.

– Norwegian startet i sin tid med å se på rutenettet til SAS og finne destinasjoner som SAS ikke var interessert i å opprettholde ruter på- En slik strategi tror jeg også dette selskapet må gjøre. I tillegg er det en god strategi å ha nytt utstyr, fordi teknologien har gått langt videre de senere årene – særlig på vedlikehold, fortsetter han.

– Fly der vi lukter penger

Giæver selv mener han har lært og er klar på at neste eventyr skal skje med nye fly. Til Dagens Næringsliv utelukker han ikke at morselskapet til FlyViking, Viking Air Norway, vil operere flere flyruter på kysten i Norge de neste årene.

– Vi skal fly der vi lukter penger, sier han til avisen.

Til NRK forklarer Giæver at ingenting egentlig er sikkert, men at Pilatus-flyene er nye fly som han lenge har drømt om å fly på kortbanenettet.

– Det er ingen som vet hva som er ambisjonene for de neste årene. Dette er en idé jeg har, og har hatt, i mange år, forklarer han.

– Men nå planlegger du fremover. Vil vi se noen nye trekk fra dere de neste månedene, da?

– Det er det ingen som vet. Det blir plutselig.