Nytt krav om jernbane fra Finland til Finnmark

En jernbane til Finnmark bør komme fra Finland og til Alta eller Kirkenes. Det mener Ap-politiker Steinar Karlstrøm. Laks og gruvedrift kan danne grunnlaget.

Steinar Karlstrøm

Steinar Karlstrøm løfter fram jernbane fra Finland til Finnmark som en kampsak.

Foto: Kai-Erik Bull / NRK

– Bak ønsket om jernbane via Finland ligger behovet for noen hårete mål i forbindelse med satsing på nordområdene. Da ser vi for oss at en jernbanelinje til Finnmark og kysten må utredes.

Derfor la vi fram forslag om å utrede enten en jernbane til Kirkenes via Rovaniemi, eller til Alta via Kolari, forteller Steinar Karlstrøm i Finnmark Arbeiderparti.

Laster kart, vennligst vent...

Finnmark Arbeiderparti vil ha utreda jernbane mellom Kolari og Alta eller Rovaniemi og Kirkenes.

– Dette er korte strekninger som er mulig å realisere og vil gjøre oss i stand til å nå markeder både i Russland og Asia, sier Karlstrøm.

I helga ble han nominert på tredjeplass foran stortingsvalget neste år, og en av kampsakene er jernbane til Finnmark.

– Grønnere alternativ

Og realismen i et slikt prosjekt må ifølge Karlstrøm og Finnmark Arbeiderparti nå avklares.

– Vi vet at vi har olje- og gass, havbruk og store mengder av oppdrettslaks, hvitfisk, mineralnæringa øker stadig på. Vi ser at her kan det nok være muligheter for å frakte ting ut på jernbane istedenfor at det skal gå ut på hjul. Det begynner å bli betydelig med vogntog etter hvert, og vi ser på jernbane som et grønnere alternativ enn gods som fraktes etter veien, forklarer Karlstrøm.

Også politikerne i Troms vil ha tog nordover.

– Mineraler kan gi grunnlag

Planene om en jernbane fra Rovaniemi til Kirkenes er ikke ny. Tidligere rapporter har beskrevet ferdige planer om en slik forbindelse.

Øystein Rushfeldt

Øystein Rushfeldt tror finsk gruveindustri bil danne et nødvendig grunnlag for en jernbane til Finnmark.

Foto: Kai-Erik Bull / NRK

Øystein Rushfelt, som jobber på spreng for å realisere gruveplaner i Kvalsund sier det nettopp er mineraler som kan være bærebjelken og det som kan gi tilstrekkelig volum til en ny jernbaneforbindelse.

– I Finland har de jo åpnet flere nye gruver, og jeg tror en forbindelse mellom Rovaniemi og Kirkenes er mest realistisk. Men det er et langsiktig perspektiv på det, sier han.

Også oppdrettsselskapene i nord er positive til tanken om jernbane. Kommunikasjonsdirektør Lise Bergan i Cermaq sier de hvert år frakter 30.000 tonn fersk laks ut av Finnmark, og har planer om økt produksjon de nærmeste årene.

– Vi ønsker en miljøvennlig transport, så hvis det kan være raskt og forutsigbart så ønsker vi jernbane velkommen, sier hun.

Og håpet om en jernbane i Finnmark deles av flere partier. Fremskrittspartiet har vedtatt det samme, og i Høyre er det heller ingen motstand å spore. Høyres stortingsrepresentant Frank Bakke-Jensen viser til utredninger for får år tilbake som så på bedre transportløsninger på Nordkalotten.

– Vi må tenke på en jernbane som gir oss mulighet til å nå markedet for produktene våre. Da er det mer naturlig å koble oss til det finske og russiske jernbanenettet enn å tenke at vi skal ha en jernbane som skal frakte nordlendinger til Gardermoen, sier han.