Hopp til innhold

Ny russisk forskrift stanser steinleveranser fra Finnmark

Russiske myndigheter tok industrien på senga – innførte ny forskrift på dagen.

Sydvaranger Gruve AS

STEINSTANS: Selskapet Tschudi shipping har i en tid fraktet stein til Russland, blant annet grus fra Sydvaranger gruve til bygging av gassanlegg på Jamalhalvøya.

Foto: Trine Hamran / NRK

Det norske selskapet Tschudi shipping blir rammet av nye lisenskrav fra Russland.

Fredag kom det nemlig en ny forskrift fra russiske myndigheter som krever at alle som importerer stein, må ha en spesiell lisens.

– Så nå må alle kundene våre ha en slik lisens, sier Audun Celius, daglig leder i Tschudi Aggregates.

Audun Celius

Administrerende direktør Audun Celius i Tschudi Kirkenes.

Foto: Bård Wormdal

Selger stein til Russland

Det norske selskapet Tschudi har allerede i flere år levert stein fra gruva utenfor Kirkenes til russisk gassindustri.

I fjor ble den første leveransen til det nye gigantiske gassanlegget i Sabetta på Jamalhalvøya sendt.

Selskapet en båt liggende klar i Kirkenes for å bli lastet.

Grus fra Sydvaranger gruve

EKSPORTVARE: Med den økende olje- og gassaktiviteten mot nord så vil det være behov for store volum av stein. Her er grus fra Sydvaranger gruve som ble sendt i fjor.

Foto: Bård Wormdal

Byggherren på russisk side har nå behov for disse materialene for å ha framdrift i sitt prosjekt. Men Celius sier det er grenser på hvor lenge de kan ha en båt liggende på «anker».

– Vi avventer situasjonen. Vi må vite om kundene våre kan ta imot varene våre først, sier han.

Skaper usikkerhet

Celius sier at russiske myndigheter har iverksatt forskriften med en gang, uten at den er helt ferdig skrevet. Så hva som kreves for å få lisensen, er fortsatt uklart.

– Vi har sertifikat og lisens på våre produkter, men nå må også importørene ha lisenser. Hva som ligger i det vet jeg ikke, sier han.

Jamal

– Ikke ytterligere sanksjoner

Han har håp om at situasjonen skal løse seg raskt.

– Vi har fått sterke indikasjoner på at kundene våre kommer til å få dette på plass, sier Celius.

Han tror ikke det plutselige kravet om importlisens kan sees i sammenheng med sanksjonene mellom Russland og NATO og EU.

– Nei, dette er ikke sanksjoner. Jeg tror det er mer en kvalitetsforsikring på varene som skal inn til Russland, sier han.

Helt i skyggen av Sjtokman er det nå bestemt å bygge ut et annet russisk gassfelt.
.
Utbygningskostnadene for Yamal er beregnet til å bli omlag det tredobbelte av Snøhvit, og utbyggingen gir allerede ringvirkninger på norsk side.

GIGANTPROSJEKT: Reportasje fra i fjor da selskapet skulle frakte gruvestein til det gigantiske gassanlegget på Jamalhalvøya.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark