NRK Meny
Normal

Ny fergeskandale: MS «Bergsfjord» klarte ikke stoppe og kolliderte i kaien

Fem dager før MS «Bergsfjord» ikke klarte å legge til kai i Hasvik kolliderte samme ferge med kaien i Bergsfjord. Sjøfartsdirektoratet vil nå se om det er en sammenheng mellom hendelsene.

Nydøpt Bergsfjord

Det har vært høy sjø for den nye gassferga MS «Bergsfjord» etter at den ble satt inn på Hasvik- og Loppa-sambandet i Vestfinnmark fra nyttår. To ganger har ferga vært involvert i ulykker og nesten-ulykker.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Problemene fortsetter å hope seg opp for de nye gassfergene som fra nyttår ble satt inn i trafikk på Hasvik- og Loppa-sambandet i Finnmark.

Sjøfartsdirektoratet bekrefter overfor NRK at direktoratet har mottatt en rapport om kontaktskade med MS «Bergsfjord» den 6. februar ved fergeleiet i Bergsfjord.

Denne ulykken skjedde fem dager før samme ferge var involvert i en nestenulykke i Hasvik 11. februar.

«Båten ikke ville reagere»

I rapporten fra Sjøfartsdirektoratet som NRK har fått oversendt heter det at «båten ikke ville reagere» da fergas skipper forsøkte å unngå en kollisjon med kaien i Øksfjord, rundt klokken 21.00 lørdag 6. februar:

  • «Da baugen var på høyde med fergekaien fikk vi plutselig en sterk vindfall inn på vår styrbord side og akten for tvers og flyttet båten framover, og mot babord i full fart. Jeg vred da aktre thruster (sidepropell, red. anm.) rett akterover og ga full fart. Båten ville ikke reagere, så jeg vred fremre thruster mot styrbord, og akterover samtidig som jeg ga full fart på den også – med det resultat at baugen (baugspydet) slo inn mot kaihjørnet på fergekaien».

Øksfjord fergekai

MS «Bergsfjord» går til kai i Øksfjord 3. mars i år.

Foto: André bendixen / NRK

– Folk hørte smellet

Ferga hadde ingen passasjerer, men flere personer på land i Bergsfjord ble vitne til hendelsen, ifølge Aina Nilsen, en av tre talspersoner i den lokale fergeaksjonen.

– Folk som sto på land reagerte både på smellet og at kaien ristet. Ferga gikk ikke til kai i Bergsfjord, men fortsatte videre til Sør Tverrfjord umiddelbart etter uhellet, sier Nilsen.

Aksjonsgruppa har sendt en bekymringsmelding på hendelsen 6. februar, og vil at Sjøfartsdirektoratet skal se denne ulykken i sammenheng med det som skjedde i Hasvik fem dager senere – da kapteinen mistet kontrollen over MS «Bergsfjord» innenfor moloene, og ikke klarte å legge til kai.

– Vi frykter at det er en svakhet i disse skipene, og at det ikke er nok retningsstabilitet og motorkraft. Vi har derfor bedt om å få innsyn i hvilke tekniske spesifikasjoner fylkeskommunen har bedt om i anbudsprosessen, og at disse spesifikasjonene skal vurderes av en uavhengig part, sier Nilsen.

– Ikke uvanlig, men ikke ønskelig

Sjøfartsdirektoratet bekrefter overfor NRK at MS «Bergsfjord» fikk en såkalt kontaktskade i baugen den 6. februar.

Bergsfjord

Det er idyllisk i Bergsfjord, men vinden vinterstid kan gjøre fergeanløp vanskelig.

Foto: Loppa kommune

– Hvert år rapporteres det mange kontaktskader på norske ferger og hurtigbåter, og slike skader er ikke unormalt selv om vi har fokus på å redusere dette, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus.

Vurderer å se på sakene samlet

I utgangspunktet blir ikke slike kontaktskader fulgt opp fra direktoratets side, ut over registering av hendelsen og gjennomgang av rapport.

Aarhus vil derfor ikke kommentere om det nå foreligger informasjon om en sammenheng mellom hendelsene 6. og 11. februar. Men:

– Det vil være aktuelt å se nærmere på hendelsen 6. februar når vi skal vurdere nærmere nesten-ulykken i Hasvik, siden vind blir trukket fram som en årsak i begge sakene. Men vi har foreløpig ikke konkludert, sier Aarhus.

– Meget gode ferger

Per Hansen, administrerende direktør i Boreal Transport Nord, ønsker ikke å kommentere hendelsene 6. og 11 februar, og viser til at selskapet har en dialog med direktoratet.

Per Hansen

Per Hansen, administrerende direktør i Boreal Transport Nord.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Han tilbakeviser imidlertid at de to nye gassfergene Hasvik- og Loppa-sambandet har dårlig motorkraft, men sier selskapet nå har etterjsutert en del kontrollsystem og reaksjonstiden.

– Vi har hatt god regularitet på disse fergene etter justeringene. Vi har tilsvarende ferger som går på andre strekninger, uten problemer. Dette er meget gode ferger, sier Hansen.