Hopp til innhold

Nordnorsk havfiske blir dataspill

Gøran Myrland lager dataspill om nordnorsk havfiske. Ideen fikk han da han som 17-åring jobbet som sjarkfisker.

Gøran Myrland

Gøran Myrland holder på å lage et havfiske-dataspill.

Foto: Stine Serigstand/minredaksjon.no

Daglig leder for spillselskapet Misc Games, Gøran Myrland, er i disse dager i full gang med å ferdigstille dataspillet om industriell havfiske i Nord-Norge.

– Ideen kom når jeg jobbet på tråler som 17-åring. Jeg har holdt på med spill veldig lenge. Jeg begynte med Commodore 64 når jeg var 10 år. Etter at jeg jobbet på tråleren tenkte jeg at det hadde vært kult med et fiskespill, sier han.

I spillet starter du som kaptein på en sjark i Nord-Norge. Deretter bygger du deg opp og ansetter folk.

– Du starter med en sjark som du har arvet fra bestefaren din. I arven følger det med noe gammelt fiskeutstyr som du bruker før du begynner å tjene penger, sier han.

Det var FiskeribladetFiskaren.no som først omtalte saken.

Havfiske spill

Slik kommer det ferdige spillet til å se ut. Fisket skal i utgangspunktet skje fra Hammerfest.

Foto: Misc Games AS

Starter i Hammerfest

Spillets univers tar utgangspunkt i Hammerfest, der man starter fisket. Myrland og selskapet har brukt kartdata fra karverket for å få geografien så korrekt som mulig. Myrland mener fiskere som har fisket i området vil kunne kjenne seg igjen.

– Ja absolutt. Melkøya er der, vi forsøker også at Hurtigruta skal gå inn og ut fra Hammerfest til de korrekte tidspunktene. Så hvis du har vært fisker og spiller dette, så skal du kunne kjenne deg igjen med både utstyr og landskap, sier han.

Internasjonalt marked

Spillet skal etter planen være ferdig i begynnelsen av 2017, og Myrland håper det vil være i salg før neste sommer.

Myrland og Misc Games har inngått et samarbeid med Astragon Entertainment, som er Tysklands nest største spillutgiver.

– De tar av seg all internasjonal markedsføring. De trykker opp spillet i fysiske kopier for å selge det i 26 land. Spillet skal oversettes til 9 språk. De hjelper oss også med å fokusere på hva som er viktig med tanke på utviklingen av spillet, sier han.

Demoversjonen av spillet har allerede fått gode tilbakemeldinger.

– Vi var på Gamescom i fjor og presenterte spillet. Tilbakemeldingene vi fikk der var enormt positive. Det virker som det er et spill som egentlig fanger alle typer aldersgrupper. Vi hadde en bestemor på 72 år som aldri hadde spilt noe dataspill før. Hun ble helt hekta på spillet, sier han.