Hopp til innhold

Nordlysturismen rett til værs i nord

Utenlandske gjestedøgn i Nord-Norge om vinteren er firedoblet i løpet av 10 år. Og nordlysturistene er blant de mest lukrative turistene som besøker Norge.

Nordlysturisme

OPPOVER: Pilene peker oppover for nordnorsk turisme. Nordlyset trekker fire ganger flere turister om vinteren enn for ti år siden.

Foto: Glød Explorer

– Vi har klart å skape vekst og etterspørsel i en sesong som tidligere nærmest lå brakk turistmessig, sier Cathrine Pia Lund i Innovasjon Norge.

Cathrine Lund Grøholt, markedsdirektør i Den norske opera

Cathrine Pia Lund er direktør for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge.

Foto: Erik Berg / Den norske opera og ballett

Utenlandske gjestedøgn i Nord-Norge om vinteren har økt med 378 prosent siden 2006. Det var samme år som Innovasjon Norge og deres partnere begynte å markedsføre nordlyset.

– Nordlyskampanjene våre har hatt en eventyrlig effekt, sier Lund.

Reiselivsbedriften Glød i Alta startet opp i 2005, og tilbyr en rekke aktiviteter for turister hele året. Likevel er det deres nordlysjakt som trekker flest turister.

Deres nordlysjakt ble rangert som den fjerde beste opplevelsen i Norge av Cruise & Maritime Voyages.

– Nordlys markedsfører seg selv

Trygve Nygård

GRÜNDER: Trygve Nygård startet sin egen reiselivsbedrift i 2005. Nå har bedriften som tilbyr nordlysjakt fem årsverk.

Foto: Marte Lindi / NRK

Daglig leder Trygve Nygård sier han har fått god drahjelp fra nordlyskampanjen. Men han mener at nordlyset mer og mer markedsfører seg selv.

– Alle sammen som legger ut nordlysbilder og film av nordlys er med på å markedsføre. Sosiale medier og denne øyeblikkelige markedsføringen er der framtiden ligger i veldig stor grad, sier Nygård.

Nå har bedriften han startet alene fem årsverk, og hadde i vintersesongen som var 40 prosent flere turister enn sesongen før.

Dårlig tilgjengelighet kan hindre vekst

Troms har hatt den største økningen siden 2006, mens Finnmark har hatt den minste økningen i Nord-Norge. Forklaringen på det er enkel mener Nygård.

– Utfordringene ligger i å få folk til å reise videre også ifra Tromsø. De fleste som kommer fra Europa, USA eller Asia, synes at Tromsø er langt nok å reise til, sier Nygård.

Nordlysjakt

NORDLYSJAKT: Stadig flere fra hele verden reiser til Nord-Norge for å jakte nordlyset, men reiseveien til Finnmark er en utfordring for vinterturismen lengst nord mener Nygård.

Foto: Glød Explorer

Turistene må ofte mellomlande i Tromsø for å komme seg videre lengst nord der de opplever de beste produktene, ifølge Nygård.

– Sorrisniva ishotell i Alta topper kåringen over destinasjoner i Norge, der vi ble nummer fire. Vi er flinke folk, så det handler om gode flyruter og måter å komme seg til oss på, forklarer han.

Nordlysturister betaler godt

Hilde Bjørkli

Reiselivssjef i NordNorsk Reiseliv, Hilde Bjørkli, sier nordlysturister er kvalitetsbevisste som gjerne betaler godt for gode opplevelser.

Foto: Kai Erik Bull

Reiselivssjef i NordNorsk reiseliv, Hilde Bjørkli, sier utnevnelsene til Alta-bedriftene er fortjente.

Hun er enig med Nygård om at nå handler det om å gi turistene en enklere reisevei til Finnmark.

– Tilgjengelighet er alfa omega for å skape en lønnsom reiselivsnæring i Finnmark fordi vi ligger innerst i butikken, sier Bjørkli.

Direktefly og gode ruteforbindelser til norges nordligste fylke er den største utfordringen for fortsatt vekst i vinterturismen mener reiselivssjefen.

Nordlysturister har blitt mer kresne på hva de bruker penger på enn for 10 år siden, forteller Bjørkli.

– Gjestene som kommer til Finnmark er veldig kvalitetsbevisste. De vet veldig mye om nordlyset fra før, sier hun.

Selv om Finnmark har den minste økningen i volum av de nord-norske fylkene, er det like viktig å ha lønnsomme gjester, mener Bjørkli.

– Nordlysturister er definitivt lukrative turister. Vinterturister legger mer igjen per hode enn den tradisjonelle sommerturisten, forteller reiselivssjefen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark