NRK Meny
Normal

Nesten alle får snøskuter-disp

Streng motorferdsellov, men snille Finnmarkskommuner. 90 prosent av alle disp-søkere i Finnmark får nemlig kjøre snøskuter dit de vil, det viser ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå.

Snøskuter

BOLTREPLASS: I Finnmark er det langt over 5000 kilometer med skuterløyper. I tillegg får de fleste som søker dispensasjon til kjøring utenfor de lovlige løypene lov til det.

Foto: Fredrik Norum / NRK

Det finnes 5600 kilometer med snøskuterløyper i Finnmark. Men det er ikke alltid de lovlige løypene går dit folk ønsker, og dermed er det mange som søker om dispensasjon til kjøring utenfor skuterløypene i fylket.

Motorferdselsloven har nemlig en paragraf som åpner for at kommunen skal kunne gi dispensasjon.

Betingelsen er at det foreligger helt spesielle behov, og forskriftene sier at den aktuelle paragrafen skal tolkes vært strengt.

– Ville forespørsler

Miriam

Leder i dispensasjonsutvalget i Alta, Miriam Akkouche fra Miljøpartiet De Grønne, sier folk flest oppgir gode grunner til å søke om skuterdisp.

Foto: Robin Mortensen

Dispensasjonsutvalget i Alta kommune har behandlet 14 dispensasjonssøknader nå før påske, åtte søkere fikk dem innvilget, seks fikk avslag.

– Det har vært noen ville forespørsler. Folk prøver seg for å kunne dra på fisketur for eksempel, sier dispensasjonsutvalgets leder i Alta, Miriam Akkouche fra Miljøpartiet De Grønne.

– Men de aller fleste som søker kjenner til regelverket. Og det kan være gode grunner til å gi tillatelse til kjøring utenfor de etablerte løypene, sier Akkouche.

– Det er mange bygdelag som søker om dispensasjon for å kunne kjøre opp skiløyper, og folk som har funksjonshemninger som må frakte ting til eller fra hytter får også innvilget sine søknader, sier Akkouche.

Snøskuter

Av totalt 2228 søknader fikk 2006 ja – det vil si at 90 prosent får innvilget søknaden.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

3054 dispensasjoner

Kun 10 prosent av dispsøkerne i Finnmark får avslag på sine søknader.

Karasjok sa nei til bare sju av 577 søkere, mens fem kommuner, riktignok med relativt få søknader, innvilget alle. Det gjelder Vardø (6), Hammerfest (7), Loppa (3), Hasvik (13) og Gamvik (25).

Av totalt 2228 søknader fikk 2006 ja – det vil si at 90 prosent får innvilget søknaden. 826 dispensasjoner gitt tidligere år er fortsatt gyldige rundt om i fylket, noe som totalt gir 3054 søkere lov til å kjøre utenfor løypa.

Og da er ikke store kommuner som Sør-Varanger, Vadsø og Kautokeino engang med i regnestykket, fordi disse kommunene ikke sendt inn sine tall til Statistisk Sentralbyrå.

– For strengt

Ole Steinar Østlyngen

Gruppeleder for Arbeiderpartiet i Alta, Ole Steinar Østlyngen ønsker blant annet at det burde vært lov til å besøke nabohytter i hyttefelt med snøskuter.

Foto: Rebekka Ellingsen/NRK

Gruppeleder for Arbeiderpartiet, og eier og daglig leder av Alta Motorsenter, Ole Steinar Østlyngen, synes loven kunne vært litt mindre streng.

– Loven kunne vært myknet opp på en god del punkter. For eksempel på kjøring til løypestart fra hytter som er nærliggende, og det å kunne besøke hytter i hyttefelt, sier Østlyngen.

– Hvorfor er det så strengt tror du?

– Jeg tror det er motstand fra folk i og rundt byene i Sør-Norge, som aldri har sittet på en snøskuter før, og som har lært seg at man skal være i mot snøskuterkjøring, sier Østlyngen.

Ny lov

19. juni i fjor trådte nye regler om snøscooterløyper for fornøyelseskjøring i kraft.

Med de nye reglene kan man kjøre hvor man vil på islagt vann, såfremt skuterløypa går over det aktuelle vannet. I tillegg kan kommuner opprette nye løyper, men kommunene må vedta en kartlegging av friluftsområder først.