Nå vil turistene oppleve nordmenns hverdagsliv

Forsker mener landets festivaler er en glimrende arena for å bringe turister og nordmenns dagligliv tettere sammen.

Turistinvasjon

En familie i Alta ble plutselig den mest populære turistattraksjonen i fjor sommer da en gjeng med asiatiske turister kom på besøk. Se video nederst i saken.

Foto: Privat

– Vi har ikke så mye tid. Vi har en tolvdagers tur med buss, så vi sitter bare i bussen og kikker, før vi sover på hotell.

Det er ikke så enkelt å få nærkontakt med hverdagen for en standard tysk bussturist. Roland fra Stuttgart må betrakte det meste av Nord-Norge gjennom bussvinduet på den 12 dager lange ekspedisjonen.

At han nå tilfeldigvis har dumpet innom Hammerfestdagan er mer flaks en beregning.

Men denne turisten bli mindre og mindre typisk. Ifølge forsker Kari Jæger ved Norges arktiske universitet er nærkontakten med hverdagen stadig mer etterspurt:

– Det er jo det som gir minnene vi husker resten av livet. Vi vil veldig gjerne komme til noe vi ikke har møtt før. Den samhandlingen du får med lokalsamfunnet er det flere og flere turister søker.

Stener Stenersen

Turistene er interessert i festivaler hvor det er aktiviteter, som havfiskefestivalen på Sørøya. De får oppleve hverdagslivet til befolkningen sammen med de. Og disse turistene er gode ambassadører for Finnmark. Det som oppstår på en slik festival får de ikke ellers.

Foto: Eirik Hind Sveen / NRK

Festivaler knytter turister til lokalbefolkninga


De mange festivalene i nord er en glimrende anledning til å koble turister og lokalbefolkning sammen, mener Kari Jæger.

– Det å få lov til å delta på aktiviteter med lokalbefolkningen er noe vi vet betyr mye. Turistene som kommer er kunnskapsrike mennesker, og de vil veldig gjerne få ta del i det som er unikt for Finnmark. Festivalarenaen gir turistene en adgang til et lokalsamfunn fordi det er der de kan omgås befolkninga.

Jæger skjønner godt at den tyske bussturisten ikke får med seg så veldig mye av hverdagslivet:

– Hvis du ser på Nordkapphallen som en kontrast, så er det ikke så ofte at du og jeg sitter der og mingler med turistene på Nordkapphallen.

Men også for dem som ikke nødvendigvis er i landsdelen for første gang har festivalene stor betydning.

– Det som er litt spennende med disse arrangementene, særlig for oss som bor i grisgrendte strøk som Finnmark, er jo nettopp at utflyttede hammerfestinger kommer hjem til Hammerfestdagan. De velger å bli hjemme den uka nettopp fordi det skjer noe i byen, og legger igjen penger. Og de som er fastboende reiser ikke bort mens festivalene pågår. Dermed er festivalene med på å styrke det lokale næringslivet.

Hammerfestdagene

De mange festivalene som arrangeres, slik som Hammerfestdagan, er en glimrende anledning til å koble turister og lokalbefolkning sammen, mener forsker Kari Jæger.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Vil ha ekte vare

På turistkontoret i Hammerfest bekrefter Anja Hansen at det er det ekte som er etterspurt.

Anja Hansen

Anja Hansen på turistkontoret i Hammerfest forteller at turistene etterspør det som er ekte norsk.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK


– Turistene spør ofte etter noe som er autentisk, altså ekte norsk. Vi har også en ny tur på vinterstid som er en miniekspedisjon, som også er for å hedre den arktiske historien vår, med polarheltene som dro til Sydpolen.

– Hva er det mest autentiske du kan tilby en turist som kommer innom her i dag?

– I dag kan vi tilby at de booker Mikkelgammen. Det er en kjempefin opplevelse. Det er en samisk familie fra Kautokeino som driver en restaurant som også har kulturformidling – og de er kjempeflinke.

Det er en ting som er mer etterspurt enn alt annet.

– Vinteren er det store spørsmålet. De skjønner ikke helt hvordan vi kan overleve her på 70 grader nord.

Men for Roland fra Stuttgart bli det kanskje ikke flere turer nordover:

– Jeg tror det er vår første og siste gang i Skandinavia. Det er for kaldt for oss her.

En familie i Alta ble plutselig den mest populære turistattraksjonen da en gjeng med japanske turister kom på besøk.

En familie i Alta var plutselig blitt den mest populære turistattraksjonen, for før de visste ordet av det hadde de hagen invadert av asiatiske turister med hvert sitt kamera. Video: Kai-Erik Bull.