NRK Meny
Normal

MS-rammede Belinda kjemper om kjøkken tilpasset rullestol

I fjor lovte kommunen å ordne opp før jul, men kjøkkenet er fortsatt fullt av feil og mangler.

Beldinda Bithi

Belinda Bithi fra Tana. Hun har MS og kampen om et tilpasset kjøkken koster krefter, forklarer hun.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

MS-syke Belinda Bithi i Tana har kjempet i tre år for å få et rullestoltilpasset kjøkken.

Etter NRK omtalte saken i november i fjor sa kommunen de skulle ordne opp, men fortsatt er ikke kjøkkenet tilpasset Bithis behov. Hun har blant annet problemer med å åpne kjøleskapet.

Hun kom nylig hjem fra et lengre opphold i Spania og var ikke fornøyd med det som møtte henne i døra hjemme.

– Det ser jo virkelig ikke ut.

Ville snu i døra

– Når jeg kom inn her hadde jeg bare lyst å snu ut igjen.

Når Bithi forlot huset sitt i tre måneder til fordel for Spania hadde hun regnet med at kommunen skulle ordne opp - innen hun var tilbake i Tana.

Men hjemkomsten ble ikke like gledelig som hun hadde håpet på.

– Kjøkkenet er skeivt og rør og ledninger stikker fram under vasken.

Kjøkken

Bilde fra Bithis kjøkken som Tana kommune lovte å ha i orden før jul.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Siden Bithi er avhengig av rullestol er det vanskelig for henne å komme til kjøleskapet. Hun må ut fra kjøkkenet, snu med rullestolen og så rygge inn igjen for å kunne åpne døra - et problem som enkelt kan løses med å hengsle om kjøleskapet.

Kampen om kjøkkenet har kostet verdifulle krefter og gjort henne sykere, sier Bithi.

– Jeg har ikke energi å bruke på dette. Jeg har derfor overlatt saken til pasient -og brukerombudet.

Neste skritt er å be om hjelp fra en advokat, hun ser ikke noe annet valg.

– Jeg kommer meg ingen vei selv.

– Ingen forståelse for kommunens tidsbruk

Odd Oskarsen er jurist i pasient- og brukerombudet i Finnmark. Han sier Bithis sak har tatt for lang tid og slår fast at det er kommunen som sitter med ansvaret, selv om de må leie inn fagfolk til å gjøre jobben.

– Det finnes mange firma som leverer utstyr til funksjonelt kjøkken for denne typen klienter. Jeg har ingen forståelse for at man må skylde på andre for ikke å ha klart det.

Odd Oskarsen

Odd Oskarsen sier det er Tana kommune som har ansvaret. Han har ingen forståelse for at det har tatt så lang tid å gi Bithi et funksjonelt kjøkken.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Eiendomsselskapet i Tana stiller ikke til intervju, men har sendt NRK papirer som viser at de har søkt råd hos fagfolk i prosessen.

Til uka skal de sammen møte Bithi i håp om en lykkelig løsning.