NRK Meny
Normal

Minst tolv år før Kirkenes og Hammerfest får nye veier

VADSØ: Tretten Finnmarks-ordførere var i dag samlet i Vadsø for å legge press på regjering og storting for bedre veier, fly- og havneforhold.

Hammerfest

Hammerfest vokser og trenger ny vei, men må vente minst 12 år dersom ingen endrer Nasjonal transportplan.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

I den utgaven av Nasjonal transportplan som gjelder fram til 2028, finner ordførerne store hull. Blant annet er det ikke avsatt penger til nye veier i de to byene som har størst utsikter til å vokse som følge av oljeaktiviteten i Barentshavet. Kirkenes ønsker ny E6 inn mot byen, og Hammerfest vil ha utbedret strekningen til Skaidi.

– Strekningen har vært inne i to NTP-perioder. Nå har styringsgruppa tatt den helt ut, til tross for at det har vært en oppstart med forskjellige midler fra Skaidi til Arisberget. Så vi skjønner veldig lite av det som skjer nå, sier Hammerfest-ordfører Afl E. Jakobsen.

Han mener dette rimer dårlig med satsing mot Nordområdene

– Det er et prosjekt til over en milliard hvis du tar med tunneler og veiutbedringer, men det er absolutt nødvendig å gjøre det. Det er bare å se på Leirvikhøyda og hva som har stått der av trailere de siste vintrene og skapt fullstendig trafikkaos. Det er snakk om å lage en tunnel, så du slipper å ha den stigningen. Dette er utrolig viktig for Hammerfest, både for fiskeindustri, oppdrett og petroleumsaktiviteten.

– Vil jobbe knallhardt for å få den inn i nasjonal Transportplan på nytt, der den har vært to ganger tidligere.

Store ord bruke også Jakobsens kollega i Sør-Varanger, Rune Rafalelsen. Han sier snakket om aktiv nordområdepolitikk nå går fra ord til lammelse. Det er ikke avsatt penger til ny E6-trase fra Høyvik inn til Hesseng i planforslaget fram til 2028. Rune Rafalsen sier at det nå blir politisk kamp før endelig avgjørelse i Stortinget neste sommer.

– Logistikk er det viktigste vi gjør nå rett før den 23. leterunden i Barentshavet. For Kirkenes, og jeg vil tro også for Hammerfest, vil veiutløsningen være helt avgjørende, sier Rafaelsen.

– Vi har hatt flere møter med Samferdselsdepartementet og Olje- og energidepartementet, og det må vi fortsette med. I mine møter tar jeg alltid med opposisjonen, det vil si Høyre og Fremskrittspartiet. Her har vi felles interesser i å utvikle nordnorsk næringsliv.